Интервюта
Интервю на министъра на правосъдието Христо Иванов в предаването "Преди всички" по БНР
12.11.2014
Водещ: Правосъдният министър Христо Иванов прескочи мандата на служебното правителство и сега има мандат за осъществяване на реформите в областта на правосъдната ни система. Здравейте, господин министър.
Христо Иванов: Здравейте.
Репортер: Добро утро и от мен. В един от малкото персонални коментари, които направи Бойко Борисов за новите министри беше този, свързан с вас, където беше акцентирано на доверието, което ви има Брюксел и работата ви в навечерието на доклада за партньорство. Няма ли обаче да окажете удобен за носене на негативи, когато дойде негативният доклад?
Христо Иванов: Вижте, когато човек се заеме с работа на такова ниво, всички тези рискове съществуват. Но когато дойде негативният доклад, тук не е въпросът за моята лична позиция и какви рискове нося аз. Когато дойде негативният доклад, той ще бъде негативен и е много важно към този момент ние да сме направили всичко възможно да имаме някакъв план и то предварително разработен, преди да чакаме доклада. В тези няколко месеца, които имаме е единственото, което можем да направим или важното, което можем да направим. На нас отсега не може да се опитваме да смекчаваме доклада и да коментираме кой е виновен за това, че докладът не е бил достатъчно смекчен. Той ще бъде обективно негативен и /…/ много е важно да са си ги казали, казали сме ги и работим по това още преди да е дошъл докладът да направим някакви стъпки за решаване на проблемите, които той ще констатира. Така че, ако докладът ни свари в едно положение на адекватност и на работа по проблемите, констатирани, това е най-доброто, което можем да направим.
Репортер: Вие от позицията ви преди на представител на неправителствения сектор, много добре си спомняте какви бяха интерпретациите на доклада. Те задължително бяха политически, задължително се изясняваше кой в кой мандат каква отговорност е носил и кой какво не е свършил. И в този смисъл не можем да очакваме да има изключения особено в тази много сложна обстановка. Смятате ли, че стратегията, която нямахте намерение да носите в Брюксел, но въпреки това я занесохте, може да е този знак за наличието на план?
Христо Иванов: Бях поканен в Брюксел да я представя. Предполагам, че никой не е очаквал да откажа да направя това нещо.
Репортер: Аз да припомня, че нямахте и вие такива намерения.
Христо Иванов: Не, не съм правил такива планове. Но така или иначе важното е, че тази стратегия е такъв план, убеден съм в това. Мисля че все повече хора по върховете на политическата и съдебните системи почват да разбират, че това е така. Имаме една доста силна декларация, всъщност безпрецедентна декларация, с която започна работата на кабинета, която в първата си точка прави безпрецедентни заявки политически за реформа. Този факт не получи достатъчно осветляване. Ние никога досега не сме имали толкова сериозен ангажимент от страна на управляващото мнозинство с такава конкретика за съдебна реформа.
Репортер: Въпросът е в какви темпове и кога ще започне да се реализира и доколко няма да остане декларация, каквато е и план? И всъщност тук това е важното, което искам да коментираме сега – какво, освен добри намерения, силна политическа заявка – можем да кажем в последните решаващи дни на Брюксел, какво практически можем да кажем, че сме направили?
Христо Иванов: Аз вчера имах дълго поредно заседание с една от комисиите на Висшия съдебен съвет /ВСС/ и също коментирахме този въпрос с колегите. Това, което им казах беше, че това което можем да направим в оставащите 30-тина дни е да покажем, че сме на път да завършим дискусията по стратегията, да се обединим около нея и да започне работа по изменение на Закона за съдебната власт. Това са реалистичните неща. Никой не може да очаква някакви чудеса. И не бива самите ние да се вкараме в подобна перспектива.
Репортер: Може би да отворим втората процедура по избор на председател на Върховния касационен съд?
Христо Иванов: Да, да. Разбира се, понеже това не е част от стратегията. Абсолютно е много ясно ВСС да покаже ясна воля за избор и то мотивиран избор на най-добрия възможен кандидат за председател на Върховния касационен съд. Също така е изключително важно в парламента много бързо да се предприемат действия за стартиране на процедура най-накрая за избор на главен съдебен инспектор, безусловно това са едни от многото важни действия, които трябва да се случат.
Репортер: Всъщност тази втора тема за главния съдебен инспектор, с който влизаме в някакъв своеобразен рекорден ритъм, защото Анна Караиванова вече две години почти стои на мандата си, след като той е изтекъл, вероятно ще го прочетем и в доклада, това няма как да го избегнем?
Христо Иванов: Разбира се, че ще го прочетем в доклада. Това наистина, както вие казахте някакъв, той даже не е безпрецедентен, той е абсурден. Абсурдна ситуация, така че ще го прочетем и още как.
Репортер: Добре. Сега обаче от вчера имаме друг проблем да се притесняваме по този доклад с това изчезване на тефтерчето на Филип Златанов – едно дело, което е особено интересно на експертите от Брюксел. Какви знаци пращаме, извинявайте, към партньорите ни и към онези, които очакват нещата тук да се случват по правила?
Христо Иванов: Вижте, това не са знаци, това е така, тежки медицински показатели за състоянието на системата. Нали, теоретично е възможно да настъпи срив в системата в случайно разпределение на един голям съд, теоретично е възможно да откраднат някакви тефтери, да се случат тези неща в един и същи ден или там в някакъв период от няколко дни, вече е въпрос на обща теория на относителността. Обаче да се случи това по най-важните дела в държавата е нещо, което и съдът, и ВСС, и прокуратурата трябва изключителни усилия да положат, за да дадат някакво вразумително обяснение на положението. Именно това показва необходимостта от…и в двата казуса, защото аз, вие не повдигнахте със служебното разпределение…
Репортер: Не, аз щях да повдигна за случайното разпределение на делата.
Христо Иванов: …така правя този паралел, но просто това показва необходимостта от някаква много сериозна външна, така установяване на фактите в цялата система.
Репортер: Това показва и голямо недоверие, защото дори и да става дума за криминален случай около тефтерчето на Филип Златанов или наистина технически срив, фактът че никой дори не си и помисля, че може би това се случва технически, случайно, означава че недоверието е стигнало вече до нулевите нива.
Христо Иванов: Не, вижте – тук недоверието – то не е въпрос на доверие или недоверие, защото доверието винаги включва някаква вяра. Тук е въпрос на проста емпирика. И въпросът изобщо не се свежда само до конкретното случайно разпределение, изобщо не само не се свежда до това какво се случва с тефтерите в конкретния ден, в който се твърди, че те са изчезнали. Става дума за цялостната политика на ВСС по отношение на случайното разпределение на делата и за цялостния подход към това дело. Говоря за Филип Златанов и тефтерите му. От самото начало, от тази пресконференция, с която започна с неговото разделяне, с необяснимото бавене на второто дело, с тази конкуренция между експертизи, която доколкото разбирам се е случила и изведнъж /…/ назначи експертиза, обаче прави втора за /…/ и т.н. Цялата тази поредица в нейния контекст, каквото и да мислим за вероятността, нали ви казвам, да изчезнат тези тефтери и точно по това дело да се случи срив на системата, каквато впрочем исторически такива токови удари на сървърите на Софийски градски съд са се случвали и преди. И това показва не нещо, което може да се ползва за съжаление, показва огромен системен проблем на безхаберие относно елементарна сигурност на системата. Там има, сега ще сбъркам, но поне за една година изчезнал архивът от случайното разпределение назад в миналото, именно както се твърди поради срив такъв от токов удар. Така че пак използваме това обяснение и това просто показва една тотална безстопанственост. Нещо, което е ключов елемент от сигурността и доверието на съдебната система.
Репортер: Знаете ли, обаче, понеже въпросът с тефтерчето сякаш е по-популярен, какво си помислиха веднага повечето анализаторите и какви са първите, включително и карикатурни продължения на случая „Златанов“? „Ето ГЕРБ отново са на власт и тези инициали, които се свързват с имена на конкретни вече управляващи политици, не е удобно да бъдат коментирани и разследвани и така изчезва основното веществено доказателство.“?
Христо Иванов: В случая трябва да си даваме сметка, че…сега аз някакви политически коментари в това качество не е много добре да давам, но трябва да си даваме сметка, че там има едни други инициали, които независимо от това дали са на власт или не са на власт…
Репортер: Те винаги са на власт тези?
Христо Иванов: …някак си също така излизат в публичното пространство. Ключовият въпрос е ние да успеем да получим ясни обяснения, включително ако се налага и с участие на…някакво външно участие, експертно за това какво точно се е случило, как точно са подхождали от ВСС към управлението на системата за случайно разпределение, Софийски градски съд по конкретното разпределение, прокуратурата по конкретното дело. И след това вече да правим политическите изводи за едни или други инициали. Тази информация за инициалите, за тяхното наличие отдавна е в публичното пространство и изводите каквито са могли са направени. Въпросът е тук ние да имаме работещи институции, които освен анализаторски изводи, да могат да установяват факти по някакъв ангажиращ начин. Така че моят фокус като правосъден министър е по тази тема. И аз мисля, че тя е важната тема.
Репортер: Тя е важната тема, господин Иванов, обаче въпреки вашите оптимистични очаквания, че никога толкова ясно и категорично в една декларация не е записвано нещо или така оптимизмът ви, че съдебната реформа може да е приоритет, веднага се оборва с факта, че в момента в парламента влизат поредните кръпки на закони, които трябва да сменят един или друг началнически шеф в системата за сигурност. Т.е. вашият призив да се направи стратегия за системата за сигурност вече умира, тъй като в момента се върви към онова, което гледахме преди една година и нещо – трябва да се сменят едни хора на високи позиции, защото ни е важно на полицейските позиции да имаме наши хора. Това как ще се отрази, включително и на работата на съдебните институции, предвид това, че сега ГДБОП отново се връща в МВР, някакви разследващи полицаи отново нещо ще се случва с тях, а тези, както става ясно тефтерчета понякога се анализират и от разследващи полицаи?
Христо Иванов: Вижте, няма никакво съмнение, че аз първо, оптимизъм не мога да кажа, че съм констатирал от това, че имаме една декларация, която /…/, но това е факт. Дали ще успеем да я превърнем в реалност е въпрос много сериозен. Факт е, че в тази декларация колкото има сериозни заявки за правосъдие, там нещата са доста по що се отнася до така службите за сигурност и полицейските служби. Факт е, че трябва да се започне /…/, аз съм го казвал много пъти и ще го повтарям, нека да изчакаме. Аз имам всъщност причини да мисля, че колегата Вучков не смята да се ограничи само с тези мерки, понякога се налага да се правят някакви неща, които…
Репортер: Не може смяната на главния секретар на МВР да бъде най-важното нещо на старта на едно правителство, което влиза в състояние на свръхдефицит?
Христо Иванов: Аз не знам защо мислите, че това трябва да е, аз не знам – честно казано, какъв е разчетът там, но чисто хипотетично коментирам – има действия, които без да са най-важни просто трябва да ги направи в началото. Така че нека да не вадим изводи от поредността за това кое е приоритет.
Репортер: В крайна сметка обществото ще прецени кое е важно.
Христо Иванов: При това, вижте, не ми е работа да коментирам действията на колегите в МВР и преди бях…
Репортер: Но този механизъм, за който вие носите отговорност, той е съвместен. Нали така, реформата в системата за сигурност е точно толкова важна за Брюксел, колкото и системата за правосъдието? Няма как да се…
Христо Иванов: Точно затова казвам, че такава системна реформа трябва да има. Но конкретните коментари по конкретни действия някак си просто не е разумно да се правят. Но така или иначе това, което ви казвам е следното. Не е необходимо това, че нещо се случва като начало на действията да се смята, че това е основният приоритет…
Репортер: Той и Пеевски беше в началото, господин Иванов, пък после се оказа,че е важно какво е било началото. Добре, оставам ви тази тема, явно не искате да се включвате в нея. Последен въпрос – доколко емоционално беше едно от първите ви изказвания, след като прескочихте служебното правителство и влязохте в политическото, че ако видите, че няма воля за реформа, ще си отидете и ще се върнете към експертната си битност?
Христо Иванов: Това изявление не само, че не е било емоционално, но и е част от една от най-сериозните решения, които съм взимал през живота си да се ангажирам с тази работа, именно при това условие. Така че няма нищо емоционално в това.
Репортер: И няма да се поколебаете, ако видите, че всъщност нищо около тази стратегия не върви напред достатъчно бързо?
Христо Иванов: Не е въпросът в документа. Ние или ще покажем бърз напредък, както по стратегията, така и за по двете процедури, които споменахме вече, така и по отношение на такива казуси, които изникват и някак си …Ключовото е да можем да покажем, че има последици, че има ясни обяснения, които са адекватни на това, което се е случило и системно се реагира. Ако това не започне да се случва и не можем да създадем такъв климат, аз нямам абсолютно никакви причини да оставам на поста министър.
Репортер: Екипът ви ясен ли е вече?
Христо Иванов: Достатъчно ясен, за да мога да кажа, че в следващите дни ще има /…/, това ще го обявим, но засега все още не. Нека да изчакаме да се завършат процесите и да стигнат своят логичен край.
Водещ: Правосъдният министър Христо Иванов
 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ