Интервюта
Как ще отговорим на препоръките от Доклада на Европейската комисия
30.01.2016

Как ще отговорим на препоръките от Доклада на Европейската комисия
Екатерина Захариева, министър на правосъдието


Водещ: Екатерина Захариева в „Седмицата“. Добро утро, г-жо Захариева.
Екатерина Захариева: Добро утро.
Водещ: Заглавието на „Сега“ под главата онзи ден: „Борисов отклони вниманието от евродоклада с оставка на министър за прегрешения, за които няма никаква вина“. Да не обсъждаме самата оставка и темата в образованието тази седмица, но все пак да отговорите на това. Да не би да има хитър сценарий за управляващите? Понеже знаят, че ще бъдат критикувани от Европейската комисия за правосъдието и вътрешния ред, произвеждат друга голяма новина, че махат „турското робство от учебниците, сваляте и министъра, и хората говорят не за доклада на Европейската комисия?
Екатерина Захариева: Това е абсурден сценарий – все едно е латиноамерикански сериал. Чуха се абсурдни неща, че протестите са едва ли не за отклоняване на вниманието от доклада, сега оставката на министъра била. Напротив, правителството двама вицепремиери и аз дадохме пресконференция и изобщо не сме бягали от доклада, и даже час и половина продължи пресконференцията. Отговорихме на абсолютно всички въпроси. Моят призив няколко дни – нека да не го забравяме доклада, той не е за една седмица, не медиите, политиците или пък ние да говорим за него една седмица и да забравим какви са препоръките в него, така че това са абсурдни твърдения и няма нищо общо едното с другото. Напротив, работата по доклада тепърва предстои – тя не е една седмица всички да се изговорим по него, а опозицията да критикува правителството, правителството да обяснява какво е правило. Тя е да покаже какво още не сме свършили. И вчера ние представихме на Съвета за съдебна реформа мерките, които са в доклада, отговорните институции, и помолихме всяка една от тях да набележи как ще изпълни тези препоръки и в какви срокове, и там истината е, че препоръките и задължението към правителството са 1/10 от доклада.
Водещ: А според вас удачно ли е – не говорим за конкретни имена – човекът, който се занимава в правителството на равнище вицепремиер с корупцията, с много от темите, повдигани от Европейската комисия, изведнъж да се хване с образованието? Удачно ли е като управленско решение? Това ще глътне много време образованието на вицепремиера?
Екатерина Захариева: Това е номинацията на Реформаторския блок (РБ). Премиерът е този, който предлага Народното събрание структурата и състава.
Водещ: Аз ви питам не за конкретни, питам ви като структура на правителството, според вас?
Екатерина Захариева: Структурата на правителството се решава от премиера. Така или иначе, със сигурност образованието е отговорен…
Водещ: Не, тя структурата се решава от Народното събрание.
Екатерина Захариева: Тя се предлага от премиера и се одобрява от Народното събрание. Но истината е, че и двете задачи са твърде и много отговорни, и аз съм убедена, че г-жа Кунева ще успее да се справи, и фактът е, че голяма част от препоръките в доклада са точно за борба с корупцията, а тя е вицепремиерът, който отговоря за това. Образованието наистина е огромен ресор.
Водещ: Защото имаше и такива коментари – вместо да се занимава г-жа Кунева с това, което досега се занимава, сега изведнъж ще се хване с друга много проблемна сфера, каквато е образованието.
Екатерина Захариева: След като е преценила, че може да се справи с това…
Водещ: то човек може да си помисли – в България хора няма ли за едно правителство с повече хора да има за различни сфери.
Екатерина Захариева: Нека да видим какво ще предложи премиера.
Водещ: Вие имате някакви съмнения ли?
Екатерина Захариева: Не, не, не. Нямам никакви съмнения. Пак казвам, министърът на правосъдието не се занимава, нито е вицепремиер по коалиционна политика, нито се лидер на партия.
Водещ: Имам предвид, че вас ви засяга – вицепремиерът, с който вие най-тясно трябва да работите.
Екатерина Захариева: Ще продължим да работим, разбира се, по темата „Корупция“.
Водещ: Изведнъж става зает поне в половината от времето си да ходи да се занимава с просветата.
Екатерина Захариева: Той лично вицепремиерът няма да разследва и не разследва корупцията – той трябва да създаде организация за това. Съветът е създаден, законът е готов.
Водещ: Той не преподава и стихотворения, нали? Трябва и там организация да създаде кои стихотворения да се преподават.
Екатерина Захариева: Аз съм убедена, че и там опитът на г-жа Кунева е огромен и тя ще успее да се справи да балансира с тези неща.
Водещ: А според вас има ли и други сфери, които позволяват това да си сведе правителството до 6 министерства, както след Освобождението, щом могат да се обединят борбата с корупцията с образованието, защо не могат да се обединят и други?
Екатерина Захариева: Много често всъщност, вицепремиерът е и министър, както и министър Бъчварова е министър на вътрешните работи и вицепремиер.
Водещ: То не е ли е по-логично министърът на правосъдието да е вицепремиера по корупцията? Предвид многото допирни точки.
Екатерина Захариева: То не е задължително да бъде вицепремиер по корупцията. Корупцията засягаше редица институции. В никакъв случай вицепремиерът Кунева координираше работата по борба с корупцията. Там е и МВР, там е и Министерството на правосъдието, доколкото от него зависят предложенията за законодателни изменения в тази сфера. Там са и разследващите органи, там е прокуратура, там е ДАНС. Така че в никакъв случай вицепремиерът лично не прави тези работи.
Водещ: Както е тръгнало, пък може понеже сега и здравеопазването се обсъжда, защо да не слеят и МВР със здравеопазването, както е било?
Екатерина Захариева: Не, не мисля, че това е прекалено.
Водещ: То е било. Това лошо ли ще е като е било в Търновската конституция?
Екатерина Захариева: Мисля, че това е прекалено – оттогава до сега редица обществени отношения са се променили и доста повече задачи и работа има пред министрите.
Водещ: Друга хипотеза беше, че управляващите искат вечерта преди обявяването на доклада оставката на Висшия съдебен съвет (ВСС), пак за да отклонят вниманието, всички да се занимават – сега ще подаде ли, няма ли да подаде ВСС оставка. Как гледате на тази идея?
Екатерина Захариева: Гледам на тази идея, както и на другите заглавия, които преди малко изчетохте, че се внушава, че правителството бяга от отговорност за този доклад или се опитва да разсее констатациите в него. Напротив, ние много ясно, и всъщност правителството 2 часа след като излезе доклада, излезе и даде своята оценка и това, което ще направи въз основа на доклада. Политическите партии имат право да правят политическа оценки, така че тези декларации – на единия ден беше на ГЕРБ, на другия ден беше на РБ в деня на доклада, са нещо нормално, и това е работа на политическите партии.
Водещ: Вие по същество подкрепяте ли ги? Вие самата сте подкрепена от тези партии за министър. Подкрепяте ли ги, че ВСС трябва да подаде оставка?
Екатерина Захариева: Това не е призива на правителството. Никой от правителството не сте чули да направи това. Моето мнение е, че те могат да дават оценка на работата на ВСС, но считам, че има много работа да се върши и е по-добре ВСС да се хване в ръце и да се захване с многото задачи, които предстоят.
Водещ: Вие сте против такава оставка? А приемате ли тезата на опозицията? Тя не е само на опозицията, някои от управляващите казаха – подкрепящи управляващите – Патриотичният фронт, че това е груба намеса в съдебната власт?
Екатерина Захариева: Не подкрепям това. Груба намеса щеше да бъде, ако както до сега два пъти, ако не се лъжа, предишни състави на Народни събрания, предишни Народни събрания са изменяли Закона за съдебната власт, за да разпуснат ВСС преди изтичане на неговия мандат. Това щеше да бъде груба намеса. Но тъй като това бяха просто политически декларации, не са юридически подкрепени с действия в изменения на законодателството за разпускането на ВСС, така че не мисля, че е грубо вмешателство в независимостта.
Водещ: А как разбрахте вие това искане? ВСС се състои 24 члена.
Екатерина Захариева: Да подадат оставки – така го разбрах.
Водещ: Обаче трима от тях са по право – разбира се, че и главният прокурор и председателите на двете върховни съдилища трябва да подадат също оставка? Как разбрахте това, което казаха управляващите?
Екатерина Захариева: По-скоро ги разбрах, че с изключение на тримата големи – така наречени, които да подадат. Но все пак аз не съм участвала нито в писането на декларациите, нито съм имала мнение.
Водещ: Хайде да четем доклада. Най-големи дебати предизвика препоръката за независим анализ на прокуратурата, както е заложено от правителствената стратегия за съдебна реформа, като се държи сметка за вече осъществените мерки. Може ли практически сега да го обясните – най-просто кой ще прави този анализ? Някой го разбраха, че идват хора от Брюксел. Но кои ще са тези хора? Или от другите държави-членки. Как ще бъдат определени кой да дойде, какво да анализира?
Екатерина Захариева: Знаете ли, аз пък в тази препоръка виждам нещо много позитивно и мисля, че тя е една от най-добрите препоръки. Това, което сме говорили, е говорил и премиерът на Европейски съвет, и аз с Тимерманс …
Водещ: Това е зам.-председателят на Европейската комисия, който отговаря за тази сфера.
Екатерина Захариева: Зам.-председателят на Европейската комисия, който отговаря за тази сфера. Първият заместник на президент на Европейската комисия. Е че е хубаво да дойдат експерти от Европейската комисия и от държави, които традиционно наблюдават и фокусът на тяхното внимание е върховенството на правото в България.
Водещ: Кой ще ги определи? Този вицепрезидент ли?
Екатерина Захариева: Да, европейската комисия ще предложи и самата държава – това са – те са традиционни, знаете: Холандия, Германия, Франция, Великобритания.
Водещ: Всяка държава ще предложи на Европейската комисия експерти?
Екатерина Захариева: Не всяка от всички 28, а по-скоро няколко, които се занимават.
Водещ: Колко няколко?
Екатерина Захариева: Аз започнах: Германия, Холандия, Франция се занимават, Великобритания – много. То няма нужда от 50 човека да дойдат тук.
Водещ: Те ще си ги изберат, както си решат те – техните правителства, и ги предлагат на Европейската комисия. Тя се събира цялата и гласува?
Екатерина Захариева: Не, не мисля, че точно така.
Водещ: А как ще стане?
Екатерина Захариева: В други случаи, в енергетиката например, в Министерството на вътрешните работи е имало такива случаи, в Регионалното министерство – в случая бяха германски експерти. Германия предлага, българското правителство казва: Да.
Водещ: Това е нещо като агреман, ако направим аналогия.
Екатерина Захариева: Не, то няма някакви писмени документи.
Водещ: А българското правителство, ако не хареса някой, че е пристрастен, по някакви причини?
Екатерина Захариева: По-скоро това, което помолихме ние е да са хора, които наистина са наблюдавали България, и да могат бързо да влязат в институциите, и заедно с нас да започнат да разработват препоръките и да имат независим поглед. Тоест, да са хора, които все имат представа от това, което се случва в България – това беше нашата молба.
Водещ: И на тях какво първо – ще им се даде достъп. Защото възникват доста въпроси. Например, прокуратурата знаете, че има редица гаранции най-малкото за личните данни за разследвания, които се правят. И сега идват един чужденци – каква информация, те за да могат да дадат пълноценни съвети, би трябвало да бъдат допуснати до детайли в дела, например, за да разберат какво се случва.
Екатерина Захариева: Да, би трябвало и не мисля, че има пречка чисто юридически за това. Разбира се, те ще имат забрана да разпространяват информацията, както и всеки прокурор или съдия до публичната част на процеса, знаете, че на фаза разследване...
Водещ: Мисля, че друг беше реда. Не можеш ти да ходиш в прокуратурата да ровиш всяко дело.
Екатерина Захариева: То точно за това ще бъде разписан ред с тях. Аз не мисля, че има пречка те да четат делата. Напротив, без да четат делата, без да влязат в механизмите как ще дадат препоръки?
Водещ: С една дума, според вас, няма законова пречка? Затова може би трябва да четем внимателно Наказателно-процесуалния кодекс – дали всеки, някой си може да дойде от Франция и …
Екатерина Захариева: С разрешение на прокурора – това е текст, може до всеки прокурор.
Водещ: Значи очаква се нашата прокуратура, съответният прокурор да даде съгласие за това?
Екатерина Захариева: Разбира се, нашата прокуратура, доколкото слушах изявленията на г-н Цацаров е, че казва: „Да, страхотна препоръка“ или не знам дали точно е страхотна, но да, ние считаме, че това е добра препоръка. И не само в прокуратурата, бихме могли да помислим и в други сфери.
Водещ: Кои?
Екатерина Захариева: ВСС, например ние водим разговори със Световна банка, защото те също има там доста сфери, в които, развитие на дисциплинарните производства, ефикасност на разходването на бюджетните средства, така че има доста сфери, в които биха могли да помага външна експертиза.
Водещ: Това означава да започне да изучават конкретни дисциплинарни производства?
Екатерина Захариева: Не, по-скоро механизмите и начина, гаранциите за това как се случват. Не да започнат да се изучават – в никакъв случай.
Водещ: Те, за да го разберат, пак трябва да започнеш до дъното.
Екатерина Захариева: В никакъв случай. Знаете, че едни от препоръките в доклада са точно насочени там. Ние ще предвидим изменение на Закона за съдебната власт в тази посока за малко повече прозрачност, публичност. Те са свързани нещата, истина е, че ако нямаш качествена оценка на магистрата преди това, т. нар. „атестиране“, няма как и да имаш убеденост, че дисциплинарните производства се случват по най-добрия начин. Така че те са много свързани нещата.
Водещ: И така тези хора, те четат дела, четат нашите правилници как работим и накрая какво трябва да направим?
Екатерина Захариева: Дават препоръки.
Водещ: Пишат един доклад, препоръка.
Екатерина Захариева: Не, по-скоро изработват заедно препоръки. Знаете ли, по време на първия служебен кабинет, в сферата на енергетиката, тогава най, както сега е фокусът съдебната власт, тогава беше изключително във фокуса реформата в енергетиката. Тогава дойдоха експерти от Световна банка, Европейската комисия. Дойдоха точно за две седмици. Два пъти идваха на мисия. И трябва да ви кажа, че направиха един доклад от не повече от 10 страници с краткосрочни, със средносрочни, с дългосрочни мерки, които бяха толкова точни, че до момента се работи с тях. Така че това е изключително полезно и не бих казала, не, че ние не знаме какво да се случи и истината е, че ние, заедно с тях, изработихме нещата. Даже част от препоръките дойдоха с нас. Никога няма лошо да имаш външен поглед. Понякога, когато си твърде фокусиран вътре, дори най-малко да свериш, че вървиш в правилната посока. Така че неслучайно не че няма какво да направи, не че не знаем какво да направим.
Водещ: Това е една държава с 130-годишна история, да не може. Ние и двамата сме завършили Юридически факултет на СУ.
Екатерина Захариева: Аз съм на Пловдив. Това бяха едни от основните критики към мен.
Водещ: Добре, ето, Пловдивския университет има сериозен Юридически факултет. Няма ли експерти в България, които да кажа какви пък чак толкова големи? Не е ли проблемът да опира до конкретни хора и да им се каже ето тия отвън казаха, че трябва така да се направи, ние всички знаем, че трябва да се направи, но понеже отвън е казано.
Екатерина Захариева: Ние, че знаем какво трябва да се направи – знаем, но въпросът е, че наистина независимият поглед отвън и западният опит, така да се каже, той не е западен, по-скоро опитът на други държави. Защо трябва да откриваш топлата вода, когато някой го е направил преди теб? Или пък лошият опит също много помага – не го правете така, защото ние видяхме, че така не се получава. Така или иначе това се случи в енергетиката, не виждам пречка да се случи и в други сфери. В редица сфери се работи с техническа помощ от Световна банка, Европейската инвестиционната банка и там никой не казва: „Ние знам, ама вие не знаете ли“. И не само в България – в голяма част от европейските държави тези международни финансови институции и тяхната експертиза работят, не само в България. Ние винаги обаче, поради ниското си самочувствие, казваме: „Ама някой трябва ли да дойда ни каже отвън“. А в същото време казваме докладът е нещо много хубаво, особено хората. Така че нека да не нямаме ниско самочувствие, знаем какво трябва да направим, но няма лошо да черпим от добрия опит. От тази гледна точка аз считам, че тази препоръка е добра и дори и на ниво съвети ние, особено на неформалните, обсъждаме опита и нещата, и решаваме как да се случват.
Водещ: Знае ли какво да направи България в случая със записите? Там, дето си говорят две съдийки, едната председател по това време Софийския градски съд. Понеже в доклада изрично е подчертана необходимостта от…
Eкатерина Захариева: … от завършване на проверката.
Водещ: … от независимо разследване. То нали я завършиха уж?
Eкатерина Захариева:  завършиха я в етичната комисия, разследването в прокуратурата продължава, където си му беше и мястото, чисто юридически още от началото. Вие също сте юрист, самата етична комисия, виждайки правилата, тя не може да възлага експертизи, не може да прави разпити. Всъщност нейната проверка беше по-скоро по спазване на етичните правила на членовете на ВСС. Тя не може да разследва външни хора, независими от нея. Така че разследването си е в прокуратурата и там то продължава. И трябва да се провери освен законността и незаконността…
Водещ: … на самите записи.
Eкатерина Захариева: Макар че е много важно това също, защото все пак няма държава, която по мой спомен да започне разследване срещу твърденията, които излязоха в „Уикилийкс“. Всичките казаха това е незаконен източник. Аз нямам спомен някоя държава да е започнала разследване по това, което изтече.
Водещ: Пак старият спор, съдържанието ли е важно или методът, по който се стига до това съдържание.
Eкатерина Захариева: Разбира се, че съдържанието е важно, но нека хората, които говорят това, да съдействат на прокуратурата. Особено една от двете дами, няма да употребя израза каки, една от двете бивши съдийки иска да говори пред медиите, да бъде така добра да разкаже…
Водещ: Тя и тази седмица говори, тя например казва в „Шоуто на Слави“…
Eкатерина Захариева: … да разкаже и на прокуратурата и да потвърди това, което говори, и да не го потвърди.
Водещ: Тя казва, че Цветан Цветанов бил осъден от Софийския градски съд заради заплаха от главния прокурор срещу самата Янева. И сега възниква въпросът има ли България пълноценен механизъм, който да установи дали това е истина и дали напротив…
Eкатерина Захариева: Но тя и в друг запис казва, че и френският посланик бил взел пари.
Водещ: … хвърляйки такова нещо в пространството, се злепоставя главният прокурор.
Eкатерина Захариева: Злепоставя се главният прокурор, злепоставя се съдът, злепостави и френският посланик…
Водещ: Според вас има ли механизъм България?
Eкатерина Захариева: …в следващ запис, който тази седмица изтече, с твърденията, че взел пари, за да излезе публично по делото, за което той реагира. Злепоставят се доста институции и лица и е хубаво наистина тази дама, ако има доказателства за това, което говори, да го потвърди и пред органите, които разследват, а не да го разказва само по медиите.
Водещ: Тука почват възраженията, че всъщност когато трябва да разследващ който и да е главен прокурор, има ли механизъм в България пълноценен според вас да може да установява истината, така че да не може да бъде някой на поста главен прокурор клепан с неверни неща, или пък да не може да бъде на този пост, ако са верни?
Eкатерина Захариева:  в Конституцията има текст как се отзовават тримата големи – главният прокурор и председателите на двете съдилища, с решение на две трети от ВСС предлагат на президента да бъдат отстранени заради…
Водещ: Въпросът е как да се съберат тези доказателства, които да послужат за такова решение.
Eкатерина Захариева: би трябвало прокуратурата да разследва, да, които са йерархични. Ако има твърдение за престъпление, разбира се. Защото аз тука /…/ за престъпление не виждам.
Водещ: Как го решават другите държави?
Eкатерина Захариева: По-скоро тук има няколко съмнения в тези записи, но пак казвам, нека хората, които участват в тях, да не говорят само пред медиите, ами да потвърдят това или да не го потвърдят по тяхна, да кажат истината пред разследващите органи.
Водещ: Сега, разделянето на ВСС…
Eкатерина Захариева: Вижте, от 4 месеца се занимаваме със скандали. Всеки път на ВСС повече от два или три часа отнемат някакви такива реплики и дуплики. И факт е, че някак си самата същност на реформата остава на заден план. Дебатите по закона, дебатите по електронното правосъдие, дебатите по вътрешните им правила. Аз ги призовах, изменете си вътрешните правила, не може да внасяте по 50 точки. Те нямат един ред в тях как се внасят извънредни точки в заседание, така че да имат време и другите членове на съвета да се запознаят с тези материали, освен тези, които са вносителите от съответната комисия. Защото комисиите са от 5 до 10 човека, а членовете знаете са 24 в момента. Така че някак си ми се иска да се фокусират ВСС освен върху тези неща и върху същината на работата. Нека прокуратурата да приключи разследването по този казус.
Водещ: Разделянето на ВСС. В доклада се иска изясняване на сроковете, в които ще стане това.
Eкатерина Захариева: Те са ясни. Те са в тримесечен срок от …
Водещ: Преди края на март трябва да…
Eкатерина Захариева: Мисля, че е 22-и, трябва да бъде приет законът и там в Конституцията в параграф 11 пише: в едномесечен срок от приемането на Закона за съдебната власт ВСС се разделя на две колегии. Това е безспорно.
Водещ: Как ще стане сега, всеки ще си каже в коя от двете групи?
Eкатерина Захариева:  съдиите са в съдийската, прокурорите в прокурорската, проблемът, та дори не и проблем предполагам, мисля, че ВСС тука би могъл да се разбере и да стигне до съгласие. Общо от останалите, от политическата квота кой къде отива, макар че, тя не е политическа, а по-скоро парламентарната квота, голяма част всъщност са съдии и прокурори, така че те е ясно къде ще отидат. Има няколко колеги, мисля, че само един или двама, които не са съдии и прокурори, така че не мисля, че има проблем в разделянето. Напротив, даже то се очаква от членовете на ВСС с нетърпение.
Водещ: Колко представляващи ще им? Трима трябва да стават, един на едната колегия…
Eкатерина Захариева: По Конституция главният прокурор на прокурорската, председателят Върховния касационен съд на съдийската и пленумът се председателства от министъра на правосъдието, но само пленумът.
Водещ: А за представляващ вече няма да има. Само двете колегии ще имат, няма да има пленумът.
Eкатерина Захариева: За представляващ би трябвало да има един на целия ВСС, така че ще има пак.
Водещ: Тоест ще станат трима.
Eкатерина Захариева: Вижте, по-скоро така както са разделени правомощията, истината е, че основно ще заседават двете колегии, защото всичките дисциплинарни, всичките кадрови, етичните им комисии, всичко това ще се решава в двете колегии. Де факто за пленума остава основно бюджетът, администрацията на самия ВСС, административните въпроси. Предполагам, че електронното правосъдие, защото ще бъде в цялост и свързано с бюджетни средства, също и, разбира се, международната дейност би трябвало също да засяга целия съвет.
Водещ: Добре, все пак да питам, ако не се разберат, жребий ли ще се тегли. И то примерно двамата, дето казвате, че не е ясно, и двамата искат да идат при прокурорите, или при съдиите и се карат и не се разбират.
Eкатерина Захариева: Пак има ред разписан. Ако не се разберат в едномесечен срок, както е записано в Конституцията, тогава парламентът с решение ще ги раздели. Така е записано по Конституция. Но аз мисля, че ще се разделят, пак казвам, моето усещане от съвета е, че това е чакано, искано от тях и по-скоро няма да има никакъв проблем в разделянето.
Водещ: А какво мислите по принципния въпрос дали трябва да се намали или премахне политическата квота? В доклада, само че не съм си записал, че четох и миналогодишния и тазгодишния, но в един от двата изрично пише Европейската комисия, че…
Eкатерина Захариева: В тазгодишния няма такова нещо.
Водещ: … че е голяма политическата, може би миналата. То сега може да се каже, че стана по-голяма даже предвид по-голямата тежест при съдиите.
Eкатерина Захариева: Е, как ще стане по-голяма? Те все са 11 човека, не са увеличавани.
Водещ: Е, да, ама при разделянето се получава…
Eкатерина Захариева: 6:5, 6 при съдиите, 5 при прокуратурата…
Водещ: И се получава, че има по-голяма тежест при съдиите политическата квота, 6:5.
Eкатерина Захариева: Не, не е точно така. 6:6 са плюс двамата големи, плюс двамата председатели на съдилища.
Водещ: Добре, тъй или иначе, ЕК миналата година смята, че твърде много политици има.
Eкатерина Захариева: Аз считам, че парламентарна квота трябва да има задължително. Защото разделението на властите не означава безконтролност и липса на комуникация и координация между властите. Но считам, че би било добре във всяка една от колегиите представителите на политическата квота да са с един по-малко. Т.е. от 11 да станат на двама. Но така или иначе това са конституционни изменения, които…
Водещ: От 11 на…
Eкатерина Захариева: … на 9. Да, да бъдат намалени с двама. Точно защото, но това искам да ви кажа, че е преодолимо в Закона за съдебната власт. Ако се приеме и това ще предложи нашият екип, ние сме го обсъждали, при взимането на решенията, свързани с кадровия въпрос, което е основното притеснение. Че едва ли не парламентарната квота ще се меси в кадровите им решения, това не било редно. Което пак казвам, не означава, че съдебната система трябва да стане абсолютно безконтролна и да няма никакво взаимодействие с останалите власти. Това не го подкрепям и не би било добро. Считам, че би могло, ако се въведе квалифицирано мнозинство, примерно се запише в Закона за съдебната власт решенията за всички въпроси кадрови – повишаване в ранг, дисциплинарни наказания, назначения, се взимат с квалифицирано мнозинство. Например за съдийската квота да бъде 8 или 9, така че да сме сигурни, че само тези 6 човека от парламента плюс двамата председатели, които не е задължително да бъдат съдии, наистина такава беше и препоръката на Венецианската комисия, превес да имат пряко избираните от магистратската общност членове. Да кажем, че ще са 9 с квалифицирано мнозинство, тогава ще са сигурни, че в никакъв случай няма сама политическата квота да взима кадровите решения, винаги ще трябва да има и съдия.
Водещ: Като говорим за политическата намеса, може и да сте го коментирали, но не го намерих сега. Да пратиш есемес на председателя на ВКС, че знаеш какво говори той по време на заседанието на ВСС, това натиск ли е, заплаха ли е?
Eкатерина Захариева: Аз не го приемам така, аз го казах, аз лично не го приех така, а как е приел получателят, това е вече друга тема. Но според мен това в никакъв случай не беше заплаха, по-скоро беше „топят те“, в смисъл аз така го приех. Познавайки министър-председателя.
Водещ: Така. Случайно разпределение на делата в този доклад май няма критики.
Eкатерина Захариева: Има, отчетено е, че ВСС миналата година е приел единна система за всичките, и съдилища, и прокуратурата, но трябва да се…
Водещ: … ама трябвало да се разследват старите случаи.
Eкатерина Захариева: Не, по-скоро има изричен текст, който казва, и това е една от мерките, да се създаде капацитет в инспектората, който да наблюдава дали системата не може да се манипулира. Тоест и новата система да видим дали отговаря…
Водещ: Честно да ви кажа, аз не знам дали България ще се съпротивлява срещу тези предложения, аз лично не мога да ги разбера. Това означава, че изначално се приема, че има съдии, на които не трябва да се падат дела. Защото нещо си. Защо трябва да има случайно резпределение…
Eкатерина Захариева: Не, не, напротив. Напротив…
Водещ: В добрите правосъдни системи, например в САЩ…
Eкатерина Захариева: И в Холандия се разпределят от председателя.
Водещ: … се търси специализация.
Eкатерина Захариева: Така е.
Водещ: Честно да ви кажа, ето и Дарик радио има спорове със СЕМ по наказателни постановления за някаква реклама. Ами всички предпочитаме, и СЕМ, и ние, и другите оператори, съдията, който ги гледа, не преди това да е гледал дело с катаджия, след това за банков фалит и изведнъж му се пада дали някаква реклама по радиото…
Eкатерина Захариева: Да. Факт.
Водещ: … трябва да бъде глобен 2000 лева операторът. България не поставя ли този въпрос пред европейското, това изглежда безумно, това означава, че първо признаваме, че има съдии, които не стават, ами трябва да ги махнем…
Eкатерина Захариева: Съдии и прокурори, да.
Водещ: Ако има причини да направят отвод, ами да си направят отвод, нали има процедури за това, ако смятаме, че са нещо зависими при взимане на решения. И второто е трябва да има специализации.
Eкатерина Захариева: Истината е, че не само в Щатите, в Холандия абсолютно председателят на отделение и председателят на съд, ако нямат отделения, разпределя лично. И точно това е свързано със специализацията. Проблем има от липсата на доверие между нас. На хората в институциите, в съда, в прокуратурата, вътре в самата система…
Водещ: То като се падне на някой, дето нищо не разбира…
Eкатерина Захариева: Мисля, че има квалифицирани хора в системата, вътре в самата система и по тази причина ние искаме гаранции, имаме съмнения, така да кажа, в председателите на съдилища, че няма те да злоупотребят с това свое правомощие и затова даваме всичко на машина. Не е лошо, стига тази машина да отчита наистина натовареността, което новата система отчита, те в големите съдилища са специализирани наистина. Т.е. във въртележката, така да се каже, са хора, прокурори или съдии, които все пак са специализирани в тази сфера. Така че системата на случайно разпределение за България в момента и за вдигането на доверие, и за изчистване е важна и не бива да я отричаме.
Водещ: Новата карта на районните съдилища. В стария доклад я чака ЕК.
Eкатерина Захариева: И в новия я чака.
Водещ: … в края на 2015-а…
Eкатерина Захариева: Аз мисля, че от 2014-а я чака.
Водещ: Има ли представа България колко районни съдилища трябва да има, кои да бъдат закрити? Съответно да бъде понесена съпротивата на места, където трябва да бъдат закрити такива съдилища, както стана с училища, с болници, защото хората искат да имат близо съд, достъпно правосъдие. Има ли представа?
Eкатерина Захариева:  ВСС от доста години разработва т.нар. съдебна карта и все още не я представил и не е готов. Но истината е, че започна все пак, дълга е работата там. Започна се проучване, брой на хората, бизнеси, то не е просто. Все пак това доста работа. Но истината е, че има много голяма съпротива, както вие казвате. Започна обсъждане миналата седмица…
Водещ: Да, едни хора трябва да се уволнят или преместят.
Eкатерина Захариева: Започна обсъждане миналата седмица, няма да се уволнят, ще се преместят. Част може би от администрацията…
Водещ: За други хора няма съдът да им е на тяхната улица, а ще бъде в съседен град.
Eкатерина Захариева: И това може да намери решение. Това обаче със сигурност ще повиши качеството на правораздаването.
Водещ: И кога ще стане.
Eкатерина Захариева: Това е една от препоръките в комисията. ВСС започна обсъждане, миналата или по миналата седмица имаха обсъждане с районните съдилища, така че работата продължава там и аз наистина се надявам до края на годината да бъде представена тази пътна карта. И ето тук вече трябва да е призивът към Народното събрание. Защото аз получавам такива въпроси, мисля, че и г-н Иванов е получавал такива в отговор на парламентарен контрол: Вярно ли е, че ще закривате еди-кой си съд? Първо, министърът на правосъдието не ги закрива ,това е друга тема. И още, дето се казва, никой не е тръгнал нищо да закрива и започват питанията. Тук ще помоля наистина народните представители нека да оставим ВСС да направи анализа и да го представи. Да не се опитваме да възпираме нещата още преди да са започнали да се случват. Защото аз съм убедена, че ние можем да намерим механизъм, който да е удобен за хората и в никакъв случай да не оскъпи техния процес.
Водещ: Как?
Eкатерина Захариева: например, ако се стигне някъде до преместване и окрупняване на съдилища, може да се остави едно бюро, така да се каже, в което хора да си подават документите, в което да си правят справките, в което да могат да правят дефакто всичко с изключение на самото заседание. Има начини. Въвеждането на електронното гласуване. Да не го забравяме. Голяма част от нещата ще се случват електронно. Няма да има нужда да отиваш и да чакаш, да се редиш на опашка, да влизаш и да четеш делото, да подаваш документи.
Водещ: Според вас, аз ще ви дам пример. Днес има заседание Камарата на частните съдебни изпълнители. 2012 г. България приема, че ще има електронни запори. Това какво означава за хората?
Eкатерина Захариева: Готови сме.
Водещ: Това означава, че вместо да плащаш 500 лева, за да разпратиш…
Eкатерина Захариева: Така е, готови сме.
Водещ: … за да разпратят съдия-изпълнителите до 28 банки запорни съобщения, това ще стане по електронен път, няма да струва нищо…
Eкатерина Захариева: 10 лева мисля, че беше.
Водещ: … ще струва няколко лева и нито длъжниците, нито кредиторите ще трябва да имат тези пари, да се натоварва още повече длъжникът та трябва да имат тези пари кредиторът, за да води делото. И това защо не може да се случи 4 години…
Eкатерина Захариева: Не, не, ето това е нещо което се случва. И даже законът мисля, че беше приет…
Водещ: 2012-а ГПК….
Eкатерина Захариева: Не, не, изработено е. Тука трябваше регистърът да се прехвърли към Търговския регистър, за да са заедно за налозите. Така че мисля, че тази година, съвсем отскоро, от март или април това ще заработи. Но технически сме готови. Законодателството просто трябваше да мине през парламента, мисля, че мина тази седмица законът, мисля, че не е обнародван още. Така че ей сега, дето се казва, другият месец сме готови с това. Което страхотно облекчение наистина за хората.
Водещ: Друг нов размисъл, както пише в доклада. Да има ли нов Наказателен кодекс или да няма.
Eкатерина Захариева: О, този размисъл е от 6 или 7 години.
Водещ: Да, и той си е във всеки доклад. Доста убедени изглеждат в ЕК, че трябва да има чисто нов Наказателен кодекс.
Eкатерина Захариева: Напротив. Четете този доклад. Това е нещо, голям напредък. И ако има нещо, за което липсват специалисти, по-скоро не специалисти, липсват изследвания, защото закрихме все пак някои от институтите, които правеха тези разследвания, за съжаление неудачни решения. Те са закрити още 90-те години, не сега. За да напишеш нов НПК, трябва да имаш концепция за нова наказателна политика. Не можеш просто да създадеш работна група от 40 човека и да започнеш да го пишеш.
Водещ: А трябва ли според вас? Или да се изменя. Както правят точно тези страни, които предлагат на България да пише нови кодекси.
Eкатерина Захариева: Точно въз основа, в този доклад пише нещо съвсем по-различно и ние, и предишният екип, и аз лично на моето посещение в Брюксел им казах нека да не го това като топ, топ, топ приоритет. Не за друго, а защото да хванем и да препишем стария кодекс, просто да кажем, че е нов, да затрудним и съдии, и прокурори, и адвокати, и всички, които са свикнали с него и цялата практика по него, без да има нищо ново в него, не мисля, че вие целите това, нито ние искаме. Затова нашата нова концепция за изработване на концепция за нова наказателна политика е основана на новостите и на научните изследвания в нея. Ето тук нямаме експертиза. И тука, говорила съм с холандския посланик, холандците пък имат страхотна експертиза там. Те имат институт по криминология, който има изследвания. С наш университет, с техен институт и университет ще помогнат да разработим тази политика. И едва тогава може да кажем имаме ли нужда или нямаме нужда от нов.
Водещ: Тежки критики за корупцията. По високите етажи на властта. Пример Румъния с точни бройки министри, които са разследвани и наказани. А вече изясни ли се кой ще бъде органът, кой ще назначава или избира единния орган, който ще се бори с корупцията, за което настоява ЕК?
Eкатерина Захариева: В момента разговорите на вицепремиера Кунева по закона с политическите партии продължават, мисля, че …
Водещ: Според вас кой трябва да е? Това, което се опасяваше опозицията, е, че такъв единен орган в ръцете на изпълнителната власт ще почне един терор срещу опозицията.
Eкатерина Захариева: Със сигурност не трябва да е само Министерски съвет и тук съм съгласна. Но то не беше и предложено така първия път. Беше предложено Министерски съвет предлага, президентът назначава. Може да бъде Министерски съвет предлага, Народното събрание избира. Със сигурност трябва да са поне две власти, тук съм съгласна. Но и първия път вицепремиерът Кунева не беше предложила да е само Министерски съвет.
Водещ: Има едно интересно изречение за анонимните сигнали. В доклада пише, че се бърка в България анонимен сигнал с нуждата от ясни доказателства в съда. Демек от ЕК си настояват на анонимните сигнали.
Eкатерина Захариева:Да, настояват, да. Дори и да бъде, така го чета и аз доклада, дори и да бъде анонимен обаче, и тук съм изцяло съгласна и с вицепремиера Кунева сме говорили, тя е абсолютно на същото мнение и никой не трябва да има съмнение, че когато е анонимен, трябва да има сериозна проверка на фактите, преди да започне същинската проверка. Тоест да не е просто донос и започващи тежкото производство срещу човека. Така че трябва да има факти и първоначална проверка дали тези факти могат да бъдат достоверни, преди да се започне сигнала. Друга опция е гаранции за скриване на подателя на сигнала. Така че това е, което прозира от доклада.
Водещ: В доклада от 2015-а се говори за разграничаване на пасивен от активен подкуп, т.е. намеква се този, дето дава подкуп, да не бъде наказван.
Eкатерина Захариева: Е, това се направи изменение в Наказателния кодекс. По-скоро се направиха някои изменения и тепърва ще предстоят по конкретизиране на съставите на престъплението, отколкото да се препише. Т.е. специалната част така наречена, в общата нямаме някакви проблеми.
Водещ: Т.е. искате да кажете, че сега хората, дето ни слушат по колите, ако ги спре катаджия и нещо намеква и те му дадат подкуп, тях няма да ги накажат?
Eкатерина Захариева: Мисля, че да, в конкретните случаи в кодекса беше изменено, т.е. има изменения.
Водещ: Според вас има ли България достатъчно пълноценна система, която да разследва ето това твърдение на американски инвеститор. Американски инвеститор казва един дойде, казва, че е съветник на премиера, поиска ми 1 милион евро, на два пъти по 500 хиляди, за да взема „Химко“…
Eкатерина Захариева: Разбира се, че има. Започна разследване и премиерът сигнализира ДАНС. Всеки може да се представи за съветник на премиера или на министъра. Аз за себе си чух знаете ли колко хора, че ме познават? За себе си също съм чувала, че някой от мое име. Така че да, трябва да се разследва този казус. И наистина това е изключително важно. Защото така се хвърля сянка върху конкретно лице…
Водещ: Да, може да е клевета, но трябва да има система, която да изчисти този…
Eкатерина Захариева: … тази фирма има ли я, няма ли я. Всъщност тя не се е явила на нито един от търговете, които са се провели явни два, преди това, на които никой не се е явил. Така че ние направихме проверка в Министерството на правосъдието по твърденията срещу процедурата…
Водещ: Да, защото списъкът на синдиците и при вас, вие като министър на правосъдието ги утвърждавате.
Eкатерина Захариева: Такъв сигнал е дошъл 11-и месец миналата година, направена е първоначална проверка, през декември месец сме възложили тази проверка, тя приключи. Ние, разбира се, проверяваме просто действията на синдика по отношение на търговете. И истината е, че всички те са разрешени от съда по несъстоятелност. Проведени са два търга, на които никой не се е явил, явни, публични и т.н., и на третия кръг отново тази компания пак не се е явила и всъщност нейният сигнал е срещу третия търг, който е разрешен от съд. Така че при нас няма сигнал за подкуп. Министерството на правосъдието не разследва подкупи знаете. Подал е премиерът сигнала до ДАНС и прокуратурата и те извършват разследване по този сигнал. Нека човекът или там подателят на сигнала или собственикът на фирмата, който се представя, да отиде, да разкаже, да покаже човекът и т.н.
Водещ: Да се криминализират ли срещи между магистрати и политици, ако не са публични?
Eкатерина Захариева: Не, не мисля, че това е добра идея.
Водещ: Това Реформаторският блок от миналата седмица, Найден Зеленогорски пак го защити.
Eкатерина Захариева: Знам, но аз съм политик, въпреки че не съм член на партия, защото съм министър, това е политически пост. Аз се срещам с моя кабинет и с г-н Лозан Панов, и с г-н Цацаров, и с други съдии, ние работим по работа. Може би имат предвид такива, които не са в работни помещения ли, не знам и аз какво имат предвид.
Водещ: Ако не са в работни помещения?
Eкатерина Захариева:  ние можем да се видим случайно по улицата, това означава ли, че трябва да отидем в затвора и двамата или да не се поздравяваме? Не, мисля, че това е твърде крайно.
Водещ: Какво отговаряте на протеста на чуждите търговски камари, които казват, че ако няма промяна в правосъдието, ще се пренасочат към други държави?
Eкатерина Захариева: Винаги съм казвала, че една от основните пречки за повече инвестиции в България е съдебната система и изцяло съм съгласна с тях. И ние имахме среща и с двамата вицепремиери, вицепремиер Дончев и вицепремиер Бъчварова, и аз, изцяло се съгласихме с техните твърдения. Аз много харесах тяхното последно изречение от писмото си спомням. Общо взето, смисълът беше, каквито и да са законите, важно е хората, които го прилагат. И тук всичко е човешкият фактор. Така че ние ги призовахме да помагат, те помагат в някои от законодателствата и тогава, когато ние предлагаме реформи, ги помолихме, защото реформите знаете много често има натиск за това да не се случват, да получим тяхната подкрепа. Така че сме в чудесен диалог с тях и сме съгласни с всичко…
Водещ: Но явно има и системен проблем, не само хората. Например ето БТВ вчера излъчва един италианец как му откраднали фирмата. Това не е единственият случай. Това изглежда абсурдно. С фалшиви документи в Търговския регистър, който впрочем Агенцията по вписванията се управлява от министъра на правосъдието…
Eкатерина Захариева: Това си е престъпление…
Водещ: Да и един абсурд. И докато тече системата, и някой вече всички пари и имоти на въпросната фирма е източил.
Eкатерина Захариева: Кражбата на фирми е един от нашите фокуси и ние предвиждаме изменения в Търговския закон, те мисля, че другата седмица ще тръгнат на обществено обсъждане, точно превенции за кражбата на фирми…
Водещ: Коя ще е най-важната?
Eкатерина Захариева: Нотариална заверка, за съжаление. Ще усложним малко нещата, но точно за да не се фалшифицират документите на решения тогава, когато се променя, малко повече нотариална заверка.
Водещ: На кое, на протоколите на заседанията?
Eкатерина Захариева: Да, малко повече нотариална заверка на документите на фирмите. Така че това е превенция преди извършването на престъплението, да се опитаме да превентираме случването на тези неща.
Водещ: Кой е мафиот в България? Нали мафията иска да ви свали, казва премиерът. Кой е Ал Капоне в България? Мафията има главатари.
Eкатерина Захариева: Не мисля, че има Ал Капоне в България. Вижте, мисля, че беше образно…
Водещ: Кажете премиерът казва ли ви, един, двама, трима мафиотски босове?
Eкатерина Захариева: По-скоро знаете, че напоследък доста борбата с контрабандата, хората, които се занимават с контрабанда, независимо на какво, са организирана престъпност.
Водещ: А има ли пирамида и някой да, или няколко пирамидки, контрабанда с цигари, контрабанда с алкохол, контрабанда с горива и да си има такива Ал-Капончета?
Eкатерина Захариева: Сигурно има, да, сигурно има и те ги разследват.
Водещ: А знаят ли се? Защото викате той образно го каза, как пък е образна мафията?
Eкатерина Захариева: В момента така или иначе има доста разследвания и доста залавяния, така че съм убедена, че борбата срещу организираната престъпност е на доста високи обороти. Тук констатациите в доклада, това беше една от препоръките. Да, съгласни сме, че има много какво да се работи по отношение на борбата срещу корупцията по високите етажи на властта, но по отношение на борбата с организираната престъпност мисля, че България показва сериозен напредък.
Водещ: Накрая какво още искате да свършите тази година? Освен това, което вече обсъдихме. Вие казахте много неща, които трябва да свършите.
Eкатерина Захариева: Няма да свърша всичко, което не е свършено през много години. Законът за съдебната власт, Наказателно-процесуалният кодекс, който се работи не в Министерството на правосъдието, но ние ще подкрепим, пътната карта за електронното правосъдие, Търговският закон по отношение на кражбата на фирми и предпазният конкордат, или така да го кажем на по-прост език, въвеждането на производство преди производство на несъстоятелност, т.е. опит да се спаси една фирма, преди да се стигне до производство по несъстоятелност. Също така предстоят някои изменения Наказателния кодекс във връзка с директиви, регламенти, те са много важни, на Европейската комисия. Но най-важното според мен е да успокоим нещата и да върнем разговора на професионален диалог.
Водещ: Министърът на правосъдието Екатерина Захариева в „Седмицата“.


 

 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ