Интервюта
Интервю с Цецка Цачева в „Още от деня”
30.10.2017
Водещ: И така, започваме с Цецка Цачева, министър на правосъдието, която вече е при нас. Здравейте, добре дошли.
Цецка Цачева: Добър вечер.
Водещ: Случая с оставката на здравния министър заради журналистическото разследване, което оставя някакви съмнения за корупция, беше ли тема на днешното заседание на Министерския съвет?
Цецка Цачева: На днешното заседание министърът присъстваше в работата на правителството. След края на заседанието е подал оставката си на премиера лично и оставката е приета. Не се е обсъждала темата на заседанието на Министерски съвет. Един морален акт от страна на изключително компетентен и всеотдаен лекар, мъж с офицерска чест и морал. В резултат на журналистическото разследване вероятно той така е преценил, не съм говорила с него. Известно ми е това, което знаете и вие от медиите.
Водещ: Едната част от ситуацията е този морален акт, за който говорите вие – неговото решение и приетата оставка и това, което тепърва ще се разследва във връзка с този случай. Другото обаче е одитния доклад, който е излязъл месец преди Николай Петров да стане министър и тук вече се намесват различни инстанции. Въпроса е как те са се намесвали, дали са работили добре, дали и по веригата няма някакви други проблеми, които нас още повече ни интересуват като граждани, особено в контекста на тази битка с корупцията, за която говорим, че водим.
Цецка Цачева: Много въпроси зададохте. Всеки гражданин вероятно, който е гледал журналистическото разследване, си задава много въпроси. Обществото чака отговор на тези въпроси. Не мога да ви отговоря на тях, защото самата аз се питам действително и с управленчески опит, ако е имало пропуски в процедурата по провеждане на обществени поръчки, най-малко екипа, с който е работел, би следвало коректно да го предупредят. От опита ми знам, че за да се стигне до подпис на един ръководител, се минава през много звена, много съгласувателни процедури. Нека да изчакаме компетентните органи, аз съм убедена, че те ще ни дадат отговорите на въпросите, които ни поставяте.
Водещ: Със сигурност, но притеснява ли ви този случай? Той става известен и в момент, в който се води много ожесточена битка между ГЕРБ и БСП, с център именно темата за корупцията, за истинските, фалшивите новини, за обвиненията, които се прехвърлят по тази тема. И скандала излиза тъкмо в здравното министерство, един от най-чувствителните, най-нереформираните сектори, където парите изтичат постоянно и постоянно не се знае къде отиват.
Цецка Цачева: Битката срещу корупцията не се води между ГЕРБ и БСП, битката се води от цялото общество срещу това явление, всички структури и органи в държавата, които имат отношение към това. Действително в последно време с оглед на КСНС, представянето и обсъждането на двата законопроекта, гласуването им в парламента, като че ли имате основание да зададете въпроса, че едва ли не само БСП и ГЕРБ. Не, получи законопроекта на правителството подкрепа и от останалите парламентарни групи. Но що се отнася до втората част от въпроса ви, действително сферата на здравеопазването е много чувствителна сфера, тъй като средствата, които правителството последователно през последните години бюджетни отделя, непрекъснато се увеличава, а като че ли не можем да получим признание от страна на гражданите за по-качествено здравеопазване. Но и тук нека да бъдем справедливи, много наши сънародници, които живеят временно или са избрали да живеят постоянно и да бъдат зад граница, споделят, че за личен лекар в други държави и то в ЕС членки, се чака с месеци, а за специализирана помощ още повече. Така че не бива да не отчитаме постиженията, които има здравеопазването. Но бих се съгласила и съм съгласна с вас, че всеки лев публични средства, без значение в коя сфера се разходват, трябва да става прозрачно, ясно и при строго спазване на правилата. И за това са правилата, за да се спазват.
Водещ: Да, защото, само още едно изречение по тази тема, но тази мантра, че не си плащат всички здравните осигуровки и това е един от основните проблеми на здравеопазването, сигурно е така. Но излезе днес едно изследване, че едва 6600 души са получили помощ без да имат здравни осигуровки през миналата година и това е струвало 3.5 милиона. Не казвам, че са малко, но те едва ли са проблема на здравеопазването. Ето за такива течове големи за милиони, за които става въпрос в здравеопазването, очевидно и много от тях свързани с корупционни практики, проблемът е как ще бъдат решавани.
Цецка Цачева: Това трябва да бъде изяснено от компетентните органи в държавата.
Водещ: Казахте, че всички трябва да стоим и да има един голям консенсус и широк консенсус свързан с тази битка с корупцията на всички нива. От тази гледна точка единствено ГЕРБ ли знаят как се прави това? Не можеше ли да стане някаква колаборация да речем между това, което предлага БСП това което предлага ГЕРБ, или единия и другия проект изключват такава?
Цецка Цачева: А защо само и ГЕРБ? Зад законопроекта на правителството на ГЕРБ и Обединени патриоти застанаха и други парламентарни групи.
Водещ: Ама ето например ДПС ви подкрепи под условие – каза, ако няма промени между първо и второ четене, след това ние няма да подкрепим. Тоест те искат промени.
Цецка Цачева: Естествено е народните представители да имат по-различно или в нюанси виждане на определени редакции. Да, става дума, аз взех отношение от пленарна зала, поясних какво сме имали предвид в законопроекта, но това е смисъла на законодателната институция. Те са в правото си да направят конкретни предложения и да ги защитят – няма драма в това. Това е естествен ред на нормотворчество.
Водещ: Въпреки всичко БСП, които имаха сега и конгрес знаете, ще искат от на недоверие по темата корупция. На вас как ви звучи това?
Цецка Цачева: Един чудесно отигран сценарий като за спектакъл. Когато вътрешнопартийни проблеми срещу девет партийни членове, поне така бяха посочени в доклада на госпожа Нинова и за да им се накара хубаво на този конгрес, трябваше да бъде избран кой е този, който е големия, този, който управлява в момента, за да се докоснат, да се подредят до управляващите. В този случай, не оспорвам правото, това е най-силното оръжие на всяка опозиционна група – да предизвиква вот на недоверие. Тяхно право е да изберат темата по която да се случи дебата в пленарна зала. Не се притесняваме от този дебат, но не бих се съгласила, че само БСП е партията, така както госпожа Нинова се отъждестви като борец за свободата на народа. Още повече че в Конституцията на Република България се казва, че нито една политическа сили или част от народа, не може да изземва суверенитета, народния суверенитет и да говори едва ли не за някакво робство и прочие. Но за вътрешно партийните им цели, за които се проведе този конгрес, може и да е свършил работа този доклад.
Водещ: Не знам за вътрешнопартийните, но изглежда доста подразни ГЕРБ всичко, което се каза там, защото много побързахте да си направите извънредно заседание и да кажете всичко това, което чухме в неделя?
Цецка Цачева: Разбира се, че във вчерашния ден имаше заседание на Изпълнителната комисия в разширен състав. Би било най-великодушно да се махне с ръка и да се подмине изговореното на този конгрес, но там се казаха немалко неистини и беше много важно и за хората, които ни подкрепиха, хората, които ни дадоха мандата да управляваме, да чуят каква е позицията на ГЕРБ. Затова във вчерашния съвет, вчерашния ден се свика заседанието на изпълнителната комисия, пресконференцията, която бе дадена, в изнесеното от доклада има откровени неистини, не знам как по друг начин да ги нарека. Не мога да си обясня и заиграването с темата за председателството – нещо, което би трябвало да бъде надпартийно. Не ми е ясно, имат опитни политици, международници – господин Вигенин ръководи комисията по европейски въпроси…
Водещ: Това, което каза господин Станишев ви е подразнило?
Цецка Цачева: Не бих казала подразнило, просто едни приоритети на председателството, са обсъдени от тройката. Като председателстващи идващото полугодие с Естония и Австрия, заедно сме определи приоритети на тройката, като всяка поставя свои акценти. Това не става изолирано от европейската политика. И след като ги има темите, които те разработиха в наръчници, на страница на министерството за европейското предстедателство.
Водещ: В средата на декември се очаква мониторинговия доклад на Европейската комисия за развитието на съдебната система. Еврокомисарят по правосъдие подчерта, че при разговорите си с главния прокурор чува едно, после реалността е друга. От къде идва това разминаване?
Цецка Цачева: Действително на министерската среща на Западни Балкани в отговор на журналист комисар Юлова, каза нещо подобно на това, което казахте. Аз не съм присъствала на разговорите между нея и главния прокурор, но по повод на очаквания доклад мога да заявява, че в него очаквам да бъде оценен напредъка на България по предходния доклад от януари тази година. Още повече че май месец тук бе мисия от Европейската комисия, която проведе срещи с няколко институции за изплънението на пътната карта. Докладвали сме коректно до къде сме стигнали и върху какво сме работили. Аз очаквам докладът на Европейската комисия да бъде обективен.
Водещ: Предстой да разберем това. И да го коментираме. Сега. Бонусите в съдебната система. Как оценявате това? Антикорупционна мярка ли е според вас, подкрепеното в Народно събрание, с огромно единодушие – ГЕРБ, ДПС, Обединени патриоти и Воля раздаването на бонуси до 6 заплати бонуси всяко година за спецпрокуратурата и спецсъда.
Цецка Цачева: Така зададен въпросът, прескачайки предходното изречение на съответния текст излиза, че като че ли за първи път се предвижда раздаване на подобни бонуси. И до този момент съществува такава възможност, до 4 заплати. Сега Народното събрание гласува те да са 6. Забележете те се дават за показани резултати и то по правила, изготвени от Висшия съдебен съвет. Тук друга тема е дали в бюджета на Висшия съдебен съвет има предвидени такива средства. Сега това е воля на законодателния орган. Аз бях отправила категорично писмо до председателя г-н Димитър Главчев. Той е запознал пленарна зала с мнението на Съвета по прилагането на актуализараната съдебната реформа. Където представители на неправителствени организации на магистратските среди споделиха, че би се получило несправедливост. Не би се получила несправедливост, ако има механизъм. И пак казвам, това би се случило, ако има предвидени средства в бюджета.
Водещ: Докато сме на ВКС един въпрос. Новият ВСС потвърди избор на председател на ВАС. Това вие като какъв знак го четете?
Цецка Цачева: Новият ВСС изпълни процедурата по закон. След като имаше избор и предложение на Републиката. И след като имаше указ от негова страна с отказ да бъде назначен предложеният за председател на ВАС пред ВСС оставаше възможността повторно да предложи на президента. В конкретния случай с голямо мнозинство беше направено предложение към президента Румен Радев. В конкретния случай става въпрос за съдииското самоуправление, принцип на които много се държи. Нека да припомним, че 2/3 от състава на ВАС беше излъчил кандидатурата на г-н Чолаков за председател.
Водещ: Основният въпрос, който ви задават и от опозицията и които задават и моите колеги, и аз, е за избора на шеф на антикорупционното звено. Как ще се гарантира неговата независимост?
Цецка Цачева: Безспорно е ,че антикорупционният орган трябва да бъде избран от някого. В предходното предложение, което разглеждаше 43 НС имаше различни предложения. За мен, и за екипа, който изготви законът, гаранция за това, че действително ще бъде избран кандидат, който щебъде общоприет е безкрайно ясната процедура, разписана в законопроекта. Аз лично бях против толкова детайлно в самия закон, а не в негов правилник, да се разпише изборът. Нека да имаме малко по – високо доверие в Народното събрание.
Водещ: Съвсем практически два въпроса. Основания ли е за съмнение за корупционни практики да се прокламира влизането на един закон, за това отношенията на гражданите с банки. Основания ли е корупционни практики и намерения, че човек с много висока заплата в частния сектор се бори за пост в държава с много ниска заплата, но с огромни правомощия.
Цецка Цачева: Ще дам пример по първия ви въпрос. Промените в ГПК. Законодателят трябва да държи сметка, както на банките, така и на длъжниците. Защото едно лице, което само се е поставило в ситуация да бъде длъжник получавайки кредит, банката разплога със средствата на гражданите, които са и се доверили тя да съхранява техни влогове, спестявания и т.н. За това не бива да се отива в едната или в другата крайност. След много усилия се постигна един добър баланс. И имаме един добър закон. А по втория ви въпрос. Може би е въпрос и на престиж. Бих ви дала примери с президенти, които са милиардери, отиват на много по – ниска заплата, други политици също милиардери. Във всички случай обаче, е много важно да се следи движението на доходите, за да се прецени имали на лице корупционна сделка.
Водещ: Не случайно започнахме с максимата, че в основата на справедливостта е доверието, а то се гради върху закони, които работят. Дано този да е такъв.
 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ