Интервюта
Министър Христо Иванов в предаването "Лице в лице" по БиТиВи
14.01.2015
Водещ: Сега в студиото е министър Христо Иванов. Здравейте и добре дошли.
Христо Иванов: Здравейте.
Водещ: Благодаря, че реагирахте толкова бързо, защото след дискусията вчера в правната комисия и след няколко събития, които се случиха през миналата седмица, е важно да говорите. Първо, има ли наистина единство между ГЕРБ и реформаторите основно, плюс двете други партии – Патриотичен фронт и АБВ, за постигане на тази съдебна реформа? Без това вие нищо не можете да направите.
Христо Иванов: Единство има. И аз съм много благодарен за подкрепата на изброените партии от мнозинството. Самото мнозинство започна с една много силна политическа декларация, която в нейната втора точка прави много силни заявки. Нито едно друго мнозинство и едно друго правителство не е започвало с толкова подробна заявка за съдебна реформа досега. Така че разполагам със силната подкрепа на мнозинството. Въпросът е, че част от наистина сериозните реформи ще изискват конституционно мнозинство. И в този смисъл бих искал да благодаря и на госпожа Манолова за нейното желание да влезем в един наистина надявам се сериозен дебат по същество, а не да гледаме кой кой е и да се занимаваме с персонални нападки.
Водещ: За мен това ще е тест за всеки политик – как ще реагира на съдебната реформа.
Христо Иванов: Мисля, че е тест за зрялост на политическата ни система.
Водещ: Аз наистина ще го възприемам като тест всеки как ще реагира на съдебната реформа, защото всеки, който се противи срещу нея, според мен иска да се запази статуквото и иска да живеем в този мрак и полумрак, който толкова години обезкърви българската икономика и обезвери обществото. Това е гражданската ми позиция, която е съвсем категорична. Имате ли подкрепата и на Борисов? Това е много важен момент, защото знаете, че ГЕРБ е партия, която е изключително силно зависима и се влияе от своя лидер.
Христо Иванов: Мисля, че отговорът се съдържа във въпроса. Именно защото ГЕРБ се влияе от своя лидер, няма как да имам подкрепата на ГЕРБ, без да имам лидерската подкрепа. Аз съм поканен за министър от господин Борисов, от премиера, така че нямам никакви съмнения, че разполагам с…
Водещ: Нямате съмнения, разговаряли сте?
Христо Иванов: Не.
Водещ: Той твърдо стои зад… Защото си спомням едно интервю пред „Преса“ – каква реформа искат реформаторите – тази на Костов и Григоров ли – никаква реформа? Нещо подобно беше, ако си спомняте.
Христо Иванов: Аз не мисля, че това, което ние предлагаме, е реформата на Костов и Григоров, каквото и да е имал тогава господин Борисов. Но вижте, тези фрази често пъти /…/.
Водещ: Добре, оставяме ги настрани, да оставим важните теми. Добре, сега кажете кой е врагът на съдебната реформа, преди да започнем конкретните теми. Има ли враг съдебната реформа? Посочете го този враг.
Христо Иванов: Съвсем честно искам да ви кажа, че лично аз не… много е лесно да посочим някой за враг, да кажа – ето сега гнилите ябълки срещу съдебната реформа. Става съвсем изчистено. Тук трябва като общество да си дадем сметка, че наистина… И това, което вие казахте, е показателно. Хората разбират, че реформа трябва да има. Става неудобно да си открито против реформата.
Водещ: Нямаше да сме толкова бедни, ако съдебната система беше друга.
Христо Иванов: Абсолютно. И толкова да ни тежи тази бедност. Защото бедност плюс несправедливост е още по-тежко.
Водещ: Угнетяващо за обществото.
Христо Иванов: Да, създава усещане за липса на перспектива. Това, което и вчера се видя, абсолютно всички, които се изказаха, казаха, че са за съдебната реформа, казаха, че подкрепят стратегията, след което някои от тях се отдадоха на призиви за допълнително обсъждане, което на моменти изглеждаше като опити да се отложи работата.
Водещ: Това щях да попитам – усещате като опит да се отложи или като опит да има задълбочена реформа и обсъждане?
Христо Иванов: Различно.
Водещ: Всеки с различен мотив, казвате.
Христо Иванов: Разбира се. Всеки отговаря за своите действия и не можем да слагаме всички под общ знаменател. Стратегията не представлява последната дума по съдебната реформа и не е нейната цел това.
Водещ: Склонен сте на дискусия, на промяна?
Христо Иванов: Вижте, съдебната реформа в нейния законодателен аспект ще се прави от парламента. Ние като кабинет ще предложим някакви неща. Стратегията е нашата заявка в това отношение – в каква посока мислим. Но уплътняването на нашите идеи и тяхното коригиране и окончателно превръщане в законодателни актове ще се случи в парламента. Така че всичко предстои. И самият дебат предстои. Госпожа Манолова е много права, че ако аз искам сериозна реформа, трябва да внеса законодателните актове.
Водещ: Готов ли сте?
Христо Иванов: Ние имаме висока степен на готовност, но тепърва те ще се изработват. Само да си довърша мисълта и ще ви кажа и за това. Трябваше първо стратегията да бъде приета от Министерски съвет, така че наистина да имаме политическата рамка, която стратегията дава, общите цели, които полагаме. Моята молба към парламента и вчера, и в следващите дни, ще бъде: нека тази стратегия бъде приета за сведение като принципна насока, за да не хабим парламентарно време в нейното обсъждане и тежестта да падне върху обсъждането на конкретните законодателни предложения. Част от нещата, на които госпожа Манолова опонира, честно казано са въпрос на недоразумение, което не може да бъде отстранено от стратегията. Тя не може да бъде един огромен документ, който не може да бъде изчетен и разбран. Това е 20 страници, които дори като такива политическата класа не във всичките й части успява да я прочете и да я усвои. Затова нека сега да погледнем на този документ като една политическа заявка, която приемаме като намерение, след което тежестта да падне върху конкретните законодателни инициативи. Министерство на правосъдието е работило, имаме висока степен на готовност по такива предложения. Оттук нататък ние ще ги обсъждаме отново тях конкретно с магистратската общност, с институциите на съдебната власт. След което ще ги внесем в парламента и там ще се случи дебат. Предстоят месеци работа по съдебната реформа.
Водещ: Месеци работа. Колко месеци обаче? Да не изтече тази година, когато човек се ентусиазира, след което започва да мълчи, да се усмихва, да чака изборите?
Христо Иванов: Ще трябва да можем да запазим фокуса си достатъчно дълго, за да свършим работата като хората. Не може, когато 25 години някои неща са се отлагали, да очакваме за няколко месеца те да се случат. Не може едновременно с това да казваме…
Водещ: Страх ни е да не остане същото, господин Иванов. Страх ни е, че пак ще ни излъжат.
Христо Иванов: Разбира се. Мен също ужасно ме е страх да не остане същото, да ви кажа честно. Но има си темп, с който трябва да се случват нещата. Разбира се, не бива също така през цялото време да казваме: не са отчетени всички становища на всички магистрати. Съдебната реформа се прави и за магистратите и аз много уважавам, особено когато съдии и прокурори излизат и изразяват своята нетърпимост и своето желание да участват във взимането на решения. Това е изключително важен залог за успеха на съдебната реформа. Но не само те са хората, които имат нужда от тази реформа. Трябва да се мисли и за обществото.
Водещ: Така е. Основно за него, ако мен питате.
Христо Иванов: И ние в изпълнителната власт все пак сме функция на избирателите, на това, което обществото иска. Така че нека да не се очаква, че в крайна сметка това, което е казал ВСС, във всяко едно отношение ще бъде безпрекословна и последна точка. Нищо не е последна точка – нито стратегията, която ние предлагаме, нито пък предложенията на Висшия съдебен съвет. Продължаваме дебата на база, но с поглед върху това да имаме конкретни предложения, които съвсем скоро ще можем да внесем. Просто трябва стратегията да бъде приета от парламента, да минем отвъд тази…
Водещ: Тоест логиката е следната. Първо, стратегията като цяло, като рамка трябва да бъде приета, за да можете вие да реагирате със съответните закони.
Христо Иванов: За да можем да пристъпим към обсъждането на конкретните предложения.
Водещ: Това беше важно уточнение.
Христо Иванов: Това ще става абсолютно с участие на магистратските среди, с участие на парламентаристи от всички партии, които имат желание да участват в това нещо. За мен лично това е изключително важно. И не само защото за някои неща ще търсим конституционно мнозинство. Това е важно. Но много по-важното е… аз лично няма да бъда удовлетворен, ако съдебната реформа наистина не можем да покажем, че е един национален приоритет, който изкарваме пред скоби. Независимо от това, че идват местни избори; независимо от това, че местните избори ще карат фракциите в парламента да показват повече мускули, повече острота на дебата. Някак си трябва да покажем тази зрелост. Дължим я на своите граждани.
Водещ: Така е. Аз като гражданин наистина продължавам и ще продължавам докрай да смятам, че това е тест за почтеност на българските политици. Само това. Всичко останало се карайте и кой от която партия се разбирайте. Другото няма значение. Сега конкретно нещо. Главният прокурор смята, че не сте взели от него опита да бъде децентрализирана прокуратурата. Той наистина даде много радикални мерки. Като че ли вие не сте готови да поемете толкова радикална промяна, колкото Цацаров предлага, и колегите му, и екипът му.
Христо Иванов: Вижте, предложенията на господин Цацаров, те не са само негови предложения, а и на екипа му, са много важни. Но те не са кой знае колко радикални. Аз не бих ги нарекъл по такъв начин. Стратегията…
Водещ: За прокурор това е много радикално.
Христо Иванов: Не, не, вижте, и тук съм го казвал и не съм спирал да го казвам. Това, че прокуратурата призна необходимостта от реформи, от реорганизация вътрешна, това, че от нея започнаха да излизат такива идеи, е много важна стъпка. За съжаление ние не виждаме достатъчно дебат по тези именно предложения. Аз не съм чул прокурорите да ги обсъждат. Знам, че е имало някакви вътрешни обсъждания и вярвам на господин Цацаров, че това е така. Но за съжаление ние не виждаме прокурорската общност да се включи в едно обсъждане. И трябва да кажа, че от всички идеи, които имаме на масата под графата „съдебна реформа“, това е най-малко обсъжданата част. И, ако трябва да се безпокоим за това, че нечий глас не е чут, аз именно в тази връзка бих се притеснявал.
Водещ: Така е. Съдиите са по-щедри на гостувания, на обяснявания. Лесно е да разговаряме със съдия, трудно е с прокурор. Прав сте.
Христо Иванов: Аз силно се надявам… Това беше положението при съдиите и преди 10 години. Аз още тогава се занимавах с тези теми и мога да видя траекторията на промяната. Това е едно съсловие, което все повече се отваряше и разбираше, че без да обясни своята позиция на обществото, без да се обърне към обществото за подкрепа, то няма да може да получи необходимото доверие, за да упражнява професията си с необходимото достойнство. А всеки български магистрат иска да упражнява професията си с достойнство. И съм сигурен, че след надявам се не 10 години и прокурорите ще се включат пълноценно в дебата. И в този смисъл предложенията на ръководството на прокуратурата бяха изключително важна преди всичко психологическа крачка на излизане от мълчанието и от изолацията на дебата. Но упрекът, че не били отразени. Това не е вярно. Те са отразени. Не съм ги възпроизвел буквално в текста, защото господин Цацаров има и готови промени в Закона за съдебната власт, подготвени са те. И оттук нататък моето очакване е да се концентрираме именно в законодателния процес, а не в обсъждането на политическата заявка. Така че те са отразени именно на нивото, на което стратегията прави едни общи политически заявки. Но по никакъв начин това не е пренебрежение. Честно казано, намирам това за абсолютно излишно затъване в някакви подробности и дребни недоволства какво е отразено и какво не е. Не с това трябва да занимаваме и парламентаристите, и нашите слушатели.
Водещ: Добре. Тогава да занимаем с нещо друго. Един много важен орган в съдебната система и това е ВСС. Тези хора очевидно имат проблем с вас. Няма как да го наричаме по друг начин. Извикаха ви, държаха ви то, казаха ви, че вие искате да ги махате. Някакви сценарии за назначаване на шеф на ВАС, който седи зад вас. Кажете, как работите с този ВАС? Те не ви вярват, масово не ви вярват.
Христо Иванов: ВАС се състои по закон от 25 души.
Водещ: И повечето не ви харесват.
Христо Иванов: В момента са 23. Аз не бих казал така.
Водещ: Така ли?
Христо Иванов: Трябва да ви кажа, че с огромното мнозинство от тях имам напълно работещи отношения, индивидуално. Реформата няма да е проста. Тя няма да мине без спортове и без на моменти несъгласия и остри противопоставяния. Мое задължение е винаги да гледам това нещо да бъде конструктивно, да се връщаме на конструктивната плоскост. Мисля, че и те го осъзнават. Ще спорим, ще имаме някакви такива точки, нека да не го преувеличаваме това нещо…
Водещ: Вие за разпускането на ВСС ли сте – днес, утре в другиден?
Христо Иванов: Аз съм за това да имаме един ВСС, който е наистина отговорен и който …
Водещ: Този отговорен ли е?
Христо Иванов: …носи своята отговорност. Ние виждаме в последните месеци, именно през тези напрегнати дискусии поредица от проблеми. Г-жа Манолова, повдигна въпросът за случайното разпределение…
Водещ: И аз щях да го повдигна ей сега.
Христо Иванов: Абсолютно важен въпрос, но…
Водещ: Какво се случва сега там?
Христо Иванов: … с него са свързани и други фундаментални въпроси. Много често се казва един софтуер не може да реши нещата, защото сам по себе си не е достатъчен. Абсолютно. За да имаме един софтуер, в който ние имаме доверие, ние трябва да имаме някой, който контролира неговото приложение. Това е ВСС.
Водещ: Един мозък, една /…/ , една почтеност. Ето такива неща.
Христо Иванов: Ако ВСС 2 години не е забелязал проблемите със софтуера, със случайното разпределение и едва когато са се обадили посланици, чужди, е станало наистина мегаскандал с разпределението на делото за 4 млрд., за КТБ, това нещо най-накрая е стигнало до тяхното полезрение с такива родилни мъки, това е много обезпокояващо. Точно за това моят фокус не е върху конкретните хора, които са във ВСС и тяхната смяна. Ако ние просто сменим „А“ с „Б“ това няма да даде търсеният резултат. Ние трябва да реструктурираме ВСС, да го реорганизираме така че, когато и да бъде избран следващият, там да влезнат не просто различни имена. Хората, които влезнат там трябва да влезнат по различен начин и с различна мотивация и с реално усещане, че носят отговорност. Именно за това ние търсим реструктуриране, което повишава представителността на хората, които са във ВСС. На второ място, тази толкова критикувана идея за непостоянен ВСС. Експериментирахме с превръщането на ВСС в един професионален орган, имаше една реплика за това, че членовете на ВСС са висши съдебни съветници. Те обичат да говорят за себе си, че вече не били нито съдии, нито прокурори, нито следователи. Очевидно са висши съдебни съветници при това положение. Знаете ли, те трябва да бъдат представители на конкретните общности, които са ги излъчили - на съдиите, на прокурорите, на следователите на парламента и през него на обществото. Но трябва тези от тях, които са професионални магистрати да се връщат всеки ден сред своите колеги, защото това е най-силната гаранция за някаква отговорност.
Водещ: Разбрах ви, така е. Може би е логично. Министър, Иванов ще инициирате ли като правителство, и вие като министър, промени в Наказателния кодекс, които да дадат възможност за по-сериозно противодействие на тероризма?
Христо Иванов: Да, работи се усилено в министерството. Ние ще ги публикуваме нашите предложение. Те са първоначални, разбира се, но ние ще излезем с предложения конкретни за промяна в текстовете в Наказателния кодекс /…/ тероризма.
Водещ: Какво ще промените? По-лесно арестуване на хора, в които се съмняват?
Христо Иванов: Имаме общи текстове за терористична дейност, за различни аспекти. Тук конкретният ни фокус е да позволим ефективното противодействие на лица, които пътуват към територии, на които има… в Сирия в момента, Ислямска държава, но и на други подобни ли се връщат от такива места. В това се обективира намерение да се включат в терористична дейност, но извън Европейския съюз, извън България. Има, знаете /…/ на Съвета на Европа, ние ще отразим.
Водещ: Тази резолюция.
Христо Иванов: Работи се и по по-широк кръг въпроси.
Водещ: Благодаря за този разговор.
 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ