Последни новини
Интервю на заместник министър-председателя и министър на правосъдието Христо Иванов в предаването "Денят започва" по БНТ1
08.08.2014

Вие сте един от първите атакувани министри в служебното правителство, да не кажем първият...
Да, доста енергично започнахме.
Не знам как успяхте да привлечете толкова атаки за два дни, но да започнем от там, защо не си плащате членския внос в Софийската адвокатска колегия?
Аз съм се регистрирал в САК през 2002 г. От 2009 г. се занимавам изключително с работата по аналитични дейности в съдебната реформа и практически съм престанал да представлявам клиенти и да се явявам в съд. Планирам да прекратя упражняването на адвокатската професия. Трябва да отбележим, че неплащането на членски внос в една свободна организация, е личен въпрос. Въпрос на личен избор е, как да се развива професионалната ти кариера. Санкциониран съм и ще понеса последствието от тези санкции, които се отнасят единствено до неплащане на членски внос. Ако съм бил некоректен, това е било единствено към останалите колеги в САК. На тях им дължа, разбира се, извинение, но това няма нищо общо със статута ми на правосъден министър.
Кореспондира ли това по някакъв начин със сегашната Ви роля на министър в служебното правителство?
Министър на правосъдието съм, защото служебното правителство има една конкретна задача и тя е да подготви почвата за Доклада за европейската комисия през януари следващата година. Трябва да завършим актуализацията на Стратегията за съдебна реформа. От години работя в тази област и по тази стратегия, като това няма общо с практикуването на адвокатска професия.
Още една атака, която беше отправена към вас през изминалите дни. Вие сте един от хората с активно изразена гражданска позиция, ясно изразена, особено през изминалата година. Член на Протестна мрежа, ако не греша?
Моята биография, възгледи и гражданска позиция са доста видими и преди протестите. Не съм се появил на тези протести. Включих се в тях, познавам хората, които, до колкото разбирам са в Протестна мрежа, но за членство не може да се говори.
Въпросът е с какви емоции четете въобще такива заглавия, като „Протестът на власт“, „Протестна мрежа с личен вицепремиер“ въобще?
Такива въпроси трябва да се задават от медиите, това е знак, че се развиваме като общество. Що се отнася до това дали протестът е на власт, аз мисля, че това е една вредна за всички нас, не само за правителството, постановка, защото протестът не може да бъде на власт. Всеки един от нас, е гражданин, заемал е своята позиция в един или друг момент, вероятно много от колегите, аз дори не мога да коментирам това нещо, са участвали в протестите, но ние имаме конкретни задачи в тези три месеца. Страната е в доста трудно положение, което ескалира до различни кризи, поредица от кризи. Но фундаменталната причина за тези всички кризи - за финансовата криза, за тези протести, за недоверието в политическите институции - това е невъзможността на българските институции да работят добре. Нашата роля като служебно правителство е не просто да организираме изборите, а да подготвим прехода към стабилизация на институциите. Тоест, ние не можем да бъдем протест на власт.
Аз Ви предлагам да изчистим и третата атака, която се появи буквално във вчерашните следобедни часове и преминаваме към важните, съществените въпроси, с които се ангажира Вашето правителство. За това, че сте уволнил главния секретар на правосъдното министерство Тодор Керанов. Какъв е аргумента за това нещо?
Г-н Керанов е на друга длъжност в министерството, той е главен секретар на Агенцията по вписванията. Бил е назначен по заместване от моя предшественик на поста, служебен министър, за временно изпълняващ длъжността главен секретар. Трябва да Ви кажа, че аз знам, че г-н Керанов е работил много добре като главен секретар на Министерството и в Агенцията по вписванията, където има нужда да се стабилизират нещата с регистъра. И ще има нужда от него на първоначалната му позиция, където той дълги години се е справял добре. Така че за уволнение не може да се говори, просто се опитваме да стабилизираме нещата.

Да започнем сега с приоритетите, с които идвате. Актуализация на стратегията за съдебна реформа. Всъщност сте за 23 месеца на власт. Какво можете да направите за болната правосъдна система?
За болестта на съдебната система, много малко може да се направи за три месеца. Аз трябва да завърша едно дългосрочно колективно усилие, което моите предшественици на поста министър на правосъдието са подготвили и в което сме участвали всички ние, като експерти от гражданското общество в различни институции. Стратегията сама по себе си няма да реши проблемите. Тя ще очертае план за действие, който ще продължи 5-7 години. Съдебната реформа няма да се изчерпи за 3 месеца, нито за един пълен правителствен мандат. Трябва да подготвим плана за действие на България за тази област. Присъединихме се към ЕС през 2007 г. и от тогава темата за съдебна реформа е в центъра на обществено внимание, но не можем да направим кой знае какъв прогрес. През следващите 3 месеца трябва да очертаем план за действие, така че следващото правителство да може да поеме в по-ясна среда и конструктивен диалог с Брюксел.
Ако не греша, Вие ще ръководите заседанията на ВСС, а същевременно сте един от най-острите му критици. Имате ли идеи, какво може да се промени в работата на ВСС и въобще може ли да се мисли за това?
Вчера споменах за този преход от ролята ми в гражданския сектор. Когато човек е активен гражданин, критикуването на властта е основен, единствен инструмент, с който разполага. Когато имаш конкретни функции във властта, действието е по-важно от говоренето. Така че аз няма да бъда остър критик. Ще се опитам да работя с колегите във ВСС.
Какви ще бъдат действията ви тогава?
Действията ми ще бъдат насочени към реформа, към това постепенно да показваме, че може да се работи по друг начин, че ВСС може да работи прозрачно и по-ефективно.
Процедурата по избор на шеф на ВКС съвпада изцяло с вашия мандат. Ще успеете ли консолидирате мненията на съдиите по тази тема?
Аз съм външен човек на този процес, като член на изпълнителната власт, така че няма да имам роля да обединявам съдиите. Мога само да бъда на тяхно разположение, при възникване на необходимост и да ги подкрепям. За този избор е най-важно ние да го проведем по прозрачен и убедителен начин, чисто като процедура.
Каква фигура трябва да бъде шефът на ВКС?
Има двама кандидати с доста впечатляващи биографии. Самите съдии трябва да се обединят по едната от кандидатурите и ВСС да намери начин да отрази това обединение в своето решение.
Докато се борите с атаките срещу вас в последните няколко дни, натъкнахте ли се на нещо което наследявате от своята предшественичка Зинаида Златанова? Достигнахте ли до някакъв вид проверка?
Навлизането ми в работата на Министерство на правосъдието е за един ден. Това което знам и има очевидни ситуации на напрежение, е заявена стачка на служителите в затворите. За някакви нередности не мога да говоря. Не сме си поставяли задача да изобличаваме. Нашата задача е да стабилизираме и да направим стъпки за удачно начало на следващото управление.
Очаквате ли някакви проблеми с бюджета на съдебната власт?
Има прогнози за липса на средства – около 19 млн. лв. Министър Златанова е внасяла предложение за гласуването им през май месец. Тогава то е било отхвърлено. Предстои ни да почнем разговор с ВСС след ваканцията му и с финансовото министерство. Основното ще бъде да търсим решение. Знаете, че и във финансово отношение служебният кабинет започна в доста сложна ситуация. Убеден съм обаче, че ще намерим решение. Няма да можем да намалим разходите, но съдебната система има доста натрупани области, в които могат да се търсят оптимизации на разходите. Със стратегията ще се опитаме да направим дългосрочен процес в тази област, така че съдебната система да бъди по- ефективна в тази сфера. За тези 3 месеца сега обаче, ще запълваме дупки. Ще направим възможното, за да могат съдилищата да работят нормално.
Какво ще кажете на надзирателите преди протестът им на 1 септември?
Преди това ще водим интензивни преговори с техните представители, за да уточним възможните полета на компромиси. До колкото съм запознат с техните искания, те имат абсолютно легитимни проблеми. Същевременно има и проблеми, които не са решени, що се отнася до работата в затворите.
Освен съдебната система, до колкото разбирам, Вие ще наблюдавате работата на МВР, на ДАНС, какви трябва да са приоритетите във времето до изборите, защото знаем, че тези звена в държавата имат много важна роля, когато говорим за подготовка на изборите?
Да, особено в един такъв труден период.
Ще успеете ли да наблюдавате какво се случва в МВР и в ДАНС?
Ще успея да наблюдавам, защото имам изключително добри колеги в МВР и в екипа на министерството. Надявам се, че ДАНС ще се включи в нашите усилия да работим за един институционален подход за върховенство на закона. Бих искал да коментирам самия факт, че за първи път правосъден министър е вицепремиер, който наблюдава така наречения силов сектор. Аз мисля, че това е една изключително важна заявка, която президентът прави с тази конструкция. И тази заявка е за това, че най-накрая ние трябва да започнем да установяваме един ясен стандарт на граждански контрол и на върховенство на закона в тази институции, които са натрупали, къде справедливо, къде не, доста негативизъм, от гледна точка на подозренията за политическа злоупотреба с тях, за използването им за оказване на натиск. С моите колеги от екипа на служебното правителство, които са изключителни професионалисти, ни предстои да изпълним тази заявка със съдържание в конкретните три месеца, които имаме. Надявам се, че ще се справим добре.
А всъщност Вие няма да може да възлагате задачи, но със сигурност ще изисквате обратна връзка и информация?
Няма да има йерархичен момент в нашата работа, изключително важно е екипното начало. В институциите, които попадат в моето портфолио, има изключителни професионалисти в ръководните екипи. С тях ние ще работим като един екип, тъй че моята роля ще бъде координационна и разбира се… ще се справим.
Споменахте само за финал за доклада на Европейската комисия за България, който трябва да излезе в началото на идната година. Очаквания? Въпреки че знаем, че оценките по отношение на съдебната система и сигурността в България се движат много в едни и същи граници.
Този доклад се появява в един доста важен момент в контекста, в който се намираме. От една страна за външните наблюдатели е доста видно, че Румъния в поредица от доклади получава все по-добра оценка за усилията, които прави. От друга страна встъпва нова комисия в Брюксел, която ще трябва да вземе първоначалните решения какво трябва да се прави с тази ситуация - с България, с Румъния, с този специфичен механизъм за наблюдение, който има върху нас, върху тези две страни България, Румъния. И за това, всъщност, се нагърбих с тази роля, защото наистина за нас е много важно в този преходен момент да покажем, че можем да се консолидираме около един план за реформи, който да бъде убедителен и за самата европейска комисия, който да постави началото на следващото управление, да тръгне с една ясна перспектива какво трябва да се случи. Да спечели доверието на комисията за следващия период, това би трябвало да го видим отразено, и се надявам да го видим отразено в следващия доклад, който ще излезе януари месец. Всичките ми усилия ще бъдат насочени на там.
Благодаря Ви за този разговор.

 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ