Последни новини
Христо Иванов:Постигнахме добър междинен резултат, съхранихме ядрото на промените
24.07.2015

      Сценичните ефекти са неизбежна част от политическото театро, но те не бива за да засенчват и замъгляват постигнатия резултат в споразумението за промените в Конституцията. Трябваше да се водят преговори заради постигане на мнозинство, но на това не бива да се гледа като на някакво съглашателство, заяви правосъдният министър Христо Иванов тази сутрин в интервю за БНТ. Почнахме с по-обхватен пакет от промени, но без необходимите гласове за прокарването му. Сега се очаква да имаме минимум 160, а може би и 180 подписа под най-важните предложения, което ни позволява да гарантираме тяхната политическа жизнеспособност и да обсъждаме останалите извън договорката предложения между първо и второ четене.
     Това е един изключително добър междинен резултат, при който беше съхранено ядрото на предлаганите промени - архитектурата на ВСС, според първоначалното предложение и инструментариума за прочистване на системата чрез новите правомощия на инспектората. Между двете четения в парламента ще може да се направи връщане към някои от предложенията, които бяха отхвърлени. Именно между двете четения е мястото за обсъждане на детайли и конкретни предложения, отново да поговорим, например, какви са аргументите за отпадане на явното гласуване, за отпадане на възможността да се сезира КС от отделни съдебни състави и др., посочи министърът.
     Това че по никакъв начин не се стигна до политическо решение за тях, не означава, че те не могат да бъдат обсъдени в много по-спокоен формат, има и по-добри предложения и варианти. Аз мисля, че като мине тази психологическа граница, дори и БСП ще се включат в дебата, заяви Христо Иванов.  Важното е, че разполагаме с минимум 160 гласа за първоначалната реформа на ВСС, която е ключова и от която политическите сили много трудно ще отстъпят назад, без да губим възможността да обсъждаме и други варианти, повтори той.
    Министър Иванов оцени като „добро развитие“ заявяването от страна на политическите партии на намерение да сезират Конституционния съд (КС) с въпроси по проектозакона, като уточни, че по принцип, за да бъде сезиран КС от тези участници в преговорите няма нужда от някаква предварителна уговорка. Определен брой народни представители, както и други субекти, имат право да направят това по своя инициатива, когато преценят. В случая, обаче, то не става изненадващо, а по договорка, което дава възможност за една по-голяма прозрачност при формулиране на въпросите. Не бива също така да се изпуска от внимание и фактът, че КС не е част от съдебната власт и често бива сравняван със втора камара на парламента и това води до едно по-видимо политическо влияние, към което могат да бъдат поставяни легитимни въпроси. Намираме се в период, когато се сменя 1/3 от състава на съда. Това позволява да се води разговор на една много широка основа и да се следи, че няма да има „изненадващи авантюри“.
Дали в преговорите са надделяли повече аргументи или повече политика, министърът не е в състояние да каже – „двете не си попречиха“. Той обаче изрази увереност, че аргументите имат много повече шанс в по-натъшния дебат,след като вече са ясни нагласата на гражданското общество, международната подкрепа и др.
     Министърът подчерта ролята на премиера в постигането на съгласие. Дебатът течеше на друго ниво отдавна, това, което досега липсваше, беше лидерският дебат, който се случи ударно благодарение на огромната ангажираност на премиера, каза Иванов. „Ясният лидерски ангажимент и позиция на премиера беше решаващ фактор да стигнем до тук, за което му благодаря“. Той подчерта и огромната ангажираност на Радан Кънев, ангажираността на президента и ясната международна подкрепа, както и ролята на общественото мнение.
    По отношение на провежданите от министъра консултации с партиите министърът цитира Михаил Миков, който му казал, че е „изровил земята“, за да води тази дискусия, и заяви, че и от тук нататък ще продължи "да рови земята“. Форматът на дискусията ще зависи и от политическите партии. Христо Иванов напомни,че е налице един безпрецедентен пакет от законопроекти, включващ освен промяна в конституцията, но и промяна в Закона за съдебната власт(ЗСВ), по който работата предстои тази есен. Промените в Конституцията са само основа за една нова архитектура, която ние ще развием с промените в ЗСВ.
     Според правосъдния министър няма опасност разделянето на ВСС на две колегии да доведе до капсулирането на съдиите и на прокурорите, защото се запазва парламентарната квота във ВСС. Квотите на парламента в колегиите на ВСС са гаранция, че магистратите в тях няма да се капсулират, защото чрез тях в съвета влизат представители на обществото, включително и прокурори могат да бъдат избирани в парламентарната квота на съдийската колегия, даде пример министърът. Сърцевината на съдебната независимост е съдът, който трябва да решава спорове и съдби независимо и безпристрастно. Затова е добре, че в колегията на съдиите няма да преобладават хората, избрани от парламента. Не така стои въпросът с прокуратурата, каза министърът и припомни решение на КС, според което, макар да е в съдебната система,прокуратурата е натоварена с реализацията на държавната наказателна политика и в този смисъл е търпимо да бъде в близко отношение с парламента.
     Нашето предложение решава един дълготраен проблем – усещането за липса на достатъчна демократична отчетност в работата на прокуратурата, разбира се, без по никакъв начин да се засяга независимостта на отделни прокурори, каза министърът.

 

 
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ