Уникален идентификатор съгласно Регистъра на услугите: 939
Правно основание за предоставянето на административната услуга/издаването на индивидуалния административен акт:
Семеен кодекс – чл. 117, ал. 1
Наредба № 3 от 24.10.2014 г. за условията и реда за водене на регистрите при международно осиновяване и даване на съгласие от министъра на правосъдието – чл. 33
Орган, който предоставя административната услуга/издава индивидуалния административен акт. В случаите на възлагане – служителите, които издават индивидуалния административен акт:
Министър на правосъдието.
Информация за Центъра за административно обслужване и/или звената, които контактуват с потребителите и предоставят административно обслужване:
ЗАО „Канцелария“
Адрес: Министерство на правосъдието, гр. София – 1040, ул. „Славянска” № 1
Работно време: от 09:00 ч. до 17:30 ч.
Телефон за контакт: +359 2 9237 353, +359 2 9237 373, +359 2 9237 377
Електронна поща: priemna@justice.government.bg
Комуникацията с потребителите се извършва писмено, включително по електронен път, и устно, включително по телефон, както следва:
Телефон за контакти: +359 2 9237 469, +359 2 9237 396
Електронна поща: mpzdmo@justice.government.bg
Посочените телефони са стационарни, на цената на един градски разговор.
Срок и процедура по предоставяне на административната услуга/издаване на индивидуалния административен акт, изисквания и необходими документи. В случай че документ се издава от административен орган, се посочва и органът:
Подава се заявление до министъра на правосъдието, към което се прилагат:
1) Декларация с нотариална заверка на подписа за даване съгласие от осиновяващия, която съдържа изявление, че е запознат със здравословното състояние на детето и последиците от осиновяването, че е осъществил контакт с детето и желае започване на съдебно производство;
2) Декларация от осиновяващия с нотариална заверка на подписа, че детето няма да бъде подлагано на експериментално лечение и че приживе части от тялото му няма да бъдат използвани за донорски цели;
3) Декларация по чл. 89, ал. 6 от Семейния кодекс;
4) Документ за платена държавна такса по чл. 117, ал. 4 от Семейния кодекс, освен когато таксата е платена по електронен път;
5) Документ, удостоверяващ, че компетентен орган в държавата по обичайно местопребиваване на осиновяващия ще осъществява следосиновително наблюдение на конкретно дете в продължение на 2 години от допускане на осиновяването;
6) Уведомление за съгласие за даване ход на процедурата по осиновяване на конкретното дете от централния орган на държавата по обичайно местопребиваване на осиновяващия.
Всеки документ от чужбина се представя в оригинал и в превод на български език, заверен от българското посолство или консулство в съответната държава. Документ, легализиран по реда на глава втора от Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа, утвърден с Постановление № 184 на Министерския съвет от 1958 г., удостоверен по реда на Конвенцията от 5 октомври 1961 г. за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове или освободен от изискванията за легализация, се представя в оригинал и в превод на български език. Положеният в превода подпис на преводача се удостоверява нотариално в Република България.
Важно: Документите се подават от централен орган по Хагската конвенция от 1993 г. или от акредитирана организация по чл.116 от Семейния кодекс.
В 14-дневен срок от получаване на необходимите документи или след отстраняване на недостатъци по тях, министъра на правосъдието дава съгласие за осиновяването по чл. 117, ал. 1 СК.
Министърът на правосъдието отказва да даде съгласие при:
1) Установяване на обстоятелство, които не са в интерес на детето;
2) Допуснати съществени нарушения в процедурата по осиновяването.
Отказът се съобщава писмено на осиновяващия и може да бъде оспорен по реда на АПК.
Образци на формуляри, които са свързани с предоставянето на административна услуга/издаването на индивидуалния административен акт, включително създадените с нормативен акт или утвърдени с административен акт:
Няма.
Начини на заявяване на услугата:
Писмено заявление, депозирано на място или чрез лицензиран пощенски оператор.
Информация за предоставяне на услугата по електронен път:
Услугата не се предоставя по електронен път.
- Ниво на предоставяне на услугата: Ниво I
- Интернет адрес, на който се намира информация за услугата:
https://mjs.bg/home/index/5e3eefad-fa87-49f0-97a0-f23d89c65b22
- Интернет адрес, на който се намира информация за нейното заявяване:
https://www.justice.government.bg/home/index/4d58b6a3-346b-4026-9aaa-7d5654890938
- Интернет адрес за служебно заявяване: Няма
- Вид на услугата (първична или комплексна), като в случай че услугата е комплексна, се посочват първичните услуги, от които е съставена: Първична
- Средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност – в случаите, когато идентификация се изисква при заявяване, заплащане и получаване на електронна услуга: Няма
Срок на действие на документа/индивидуалния административен акт:
Без срок.
Такси или цени на услугата, включително при предоставяне по електронен път, основание за тяхното определяне и начини на плащане, включително възможността за извършване на картови плащания:
За услугата се заплаща фиксирана такса на стойност 50 лв. (€ 25,56)
- по банкова сметка:
IBAN: BG09 BNBG 9661 3000 1737 01
BIC: BNBGBGSD
Банка: Българска народна банка
Основание за плащане: наименование на услугата.
Услугата може да бъде заплатена по един от следните начини:
- по банков път.
Орган, осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата:
Няма
Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата:
Отказът за издаване на съгласие подлежи на оспорване в 14 -дневен срок по реда на АПК.
Електронен адрес за предложения във връзка с услугата:
M_Georgieva@justice.government.bg
Начини на получаване на резултата от услугата:
Съгласието на министъра на правосъдието се внася служебно в Софийски градски съд, ведно с преписката на детето и осиновяващия за допускане на осиновяване. Отказът може да бъде получен лично, чрез лицензиран пощенски оператор или на посочен в заявлението електронен адрес.
При заявено получаване чрез лицензиран пощенски оператор отказът за издаване на съгласие се изпраща:
- Като вътрешна препоръчана пощенска пратка или като вътрешна куриерска пратка, като заявителят предварително трябва да е декларирал, че пощенските/куриерските разходи са за негова сметка, платими при получаването на пратката, и е съгласен документите да бъдат пренасяни за служебни цели;
С международна препоръчана пощенска пратка – след предплащане на цената за пощенските услуги от заявителя към МП. Цената за пощенската услуга се заплаща от МП на лицензирания пощенски оператор при подаване на пратката.
Предметна област, за която се отнася:
Стопански дейности,
Социални услуги.
Орган, пред който се обжалва индивидуалния административен акт:
Върховният административен съд.
Електронен адрес за предложения във връзка с облекчаване на режима:
M_Georgieva@justice.government.bg
 
							 
							 
    