Република България

Министерство на правосъдието

Единен портал на органите на изпълнителната власт в сектор "Правосъдие"

Интервю с министъра на правосъдието Диана Ковачева

02.12.2011
Водеща Силвия Великова:
В "Преди всички" следва интервю с новия правосъден министър Диана Ковачева. Добро утро.

Диана Ковачева:
Добро утро.

Водеща:
Изключително, как да кажа, различно протече вчарашния ви ден. От практиката си знам, че Висшият съдебен съвет провежда сравнително кратки заседания, вчера доста дълго бяхте там. Как ви се стори?

Д. Ковачева:
Наистина доста дълго. На първо място за мен беше доста ново - и като усещане, и като тип работа, разбира се. Ролята на министъра на правосъдието е да бъде председателстващ на Висшия съдебен съвет, така че аз стоях от началото до края на
заседанието, а мисля, че заседанието беше дълго и тежко, защото ставаше въпрос за избор на председатели на едно от специализираните съдилища, т.е. един от новите подходи за борба срещу организираната престъпност и корупцията. Имаше наистина. ...заседанието беше публично, стана въпрос за един истински конкурс, при който бяха изслушани всички претенденти за този пост, бяха изслушани техните концепции и съответно бяха им задавани въпроси и беше избран един от тях с гласуване. Тоест
тази процедура наистина беше дълга, но ми се струва, че беше много важно да бъде проведен, от една страна, ясен, прозрачен избор, от друга страна, да бъдат изслушани достатъчно, така, дълго всички кандидати, защото знаете, че въпросът за
специализираните съдилища в България е една от темите, по които Европейската комисия, така, проявява сериозен интерес за напредъка. Мисля, че е много важно да бъдат избрани хора, които ще се справят с работата.

Водеща:
Всъщност, като изслушахте концепциите, това ли беше най-добрата - на човека, който спечели, според вас? Вие не гласувате, но все пак.

Д. Ковачева:
Аз нямам право да гласувам, разбира се, тези концепции бяха известни и предварително, те не бяха изненада за членовете на Висшия съдебен съвет. Мисля, че беше избрана добра кандидатура, аз, така, бях впечатлена от това, че имаше спор, имаше балотаж по отношение на избора, тоест не беше избран веднага кандидатът.
Наистина имаше много силни кандидатури, няколко от тях ми харесаха, смятам, че наистина имаше състезателност, състезателен дух, и това беше добре.

Водеща:
Имаше обаче и или. . .

Д. Ковачева:
Разбира се, трябва да кажа, че все пак един избор е само началото, той означава нещо, свързано с това кой конкретен човек ще оглави една институция. Все пак конкурсите протичат при повишено напрежение и за кандидатите, и за тези, които избират. Мисля, че оттук нататък е много важно след избора на. . .между другото изборите продължават, но така или иначе след пълното окомплектоване на съставите на тези съдилища и прокуратури е много важно да се види как те ще работят, защото, от една страна, да, ясна е концепцията, създава се такъв съд, от друга страна, обаче самия съд го правят хората, професионалистите, които работят вътре, и според мен е много важно те да имат и кураж, и твърдост, и наистина вътрешно убеждение, че с действията си се борят срещу организираната престъпност.

Водеща:
Неправителствените организации, откъдето идвате, обаче имаха доста предупреждания и притеснения относно тези специализирани структури. Вие имате ли някакви съмнения?

Д. Ковачева:
Имаше наистина много сериозен дебат за това дали изобщо трябва да има такъв тип съдилища. Мисля, че един. . . и прокуратури. . . един от аргументите срещу тях определено беше, така, опасността от някакъв политически натиск върху хората,
които работят там, и затова казвам, че е много важно какви личности се избират. От друга страна пък, в различни периоди от своята история, в периоди наистина на криза и на сериозни проблеми, свързани с организираната престъпност, различни държави са имали такива модели на съдилища и са се стремили по този начин да се справят с проблемите си. В този смисъл виждам това като една мярка, виждам това като една мярка за справяне с конкретни проблеми. Не е казано, че винаги ще има такива съдилища. Но, от друга страна, в този момент може да се окаже и че е добра мярка. Зависи от това как ще заработят тези съдилища. И това според мен зависи от хората, които работят там. Дано изборът да е добър.

Водеща:
Усетихте ли противоборствата във Висшия съдебен съвет? Ние, които по-отдавна следим съвета, ги усетихме. Вие като новак там как се ориентирахте?

Д. Ковачева:
Ами, аз наистина, така, съм отскоро. Разбира се, имам поглед върху Висшия съдебен съвет отвън. Вчера усетих подкрепа от страна на членовете на Висшия съдебен съвет. Аз самата дадох заявка за сътрудничество. Това, което мисля, че беше важно и което и аз отправих като послание, беше наистина необходимостта да има дискусия, да има дебат, и да стартира тя възможно най-скоро, за това дали и какви промени са необходими, за да може Висшият съдебен съвет да заработи по-ефективно. Аз смятам,
че имаме, така, едно начално разбирателство по този въпрос, защото темата. . . защото дискусията беше и стартирана преди около десетина дни от Съюза на юристите. Аз смятам, че тя не бива да увисне във въздуха. И, така, в най-скоро време тази дискусия, този дебат трябва да започне. Мисля си, че това е позитивно начало. Разбира се, всичко е въпрос на развитие и на бъдеще.

Водеща:
Така, няма засега да ви вкарвам в този дълъг разговор. Те и самите политици трябва да се произнесат първо по това ще има ли конституционни промени заради съдебната система, или не. Но искам. . .

Д. Ковачева:
И самите политици, но, ако ми позволите, все пак трябва да бъдат включени наистина всички заинтересовани страни, това означава и съдебната власт също трябва да участва в тази дискусия, а не само политиците, и гражданският сектор, много е важно неправителственият сектор да бъде включен в тази дискусия, и, разбира се, представители на законодателната власт и самият Висш съдебен съвет. Тоест много гледни точки трябва да се съберат, за да се избистри тази концепция и да се вземе
най-доброто решение. Нека не са само политиците да решават.

Водеща:
Това е добре. Дано да може да се съберат на едно място. Съдебната власт като казвате... да поговорим вече и за вас. Направи впечатление, и то беше отбелязано, че вашата организация, от която идвате, не е взимала отношение по горещи теми, свързани със съдебната власт - Красьо, Приморско, лобизъм, бели покривки. Сигурно сте ги срещали в сайтовете и в коментарите. Но нямаше позиция на "Прозрачност без граници".

Д. Ковачева:
Ами, защото. . .

Водеща:
Това. . .

Д. Ковачева:
Да, разбира се, няма как да се вземе отношение по всички въпроси. Задачите на "Трансперънси интернешънъл" са да се насочи към конкретни теми. Все пак става въпрос и за капацитет на една организация от седем души наистина да реагира по ключови проблеми. Ние сме реагирали по тези проблеми, по които сме имали възможност наистина да дадем експертно становище. Тук говорим и за теми, свързани с прозрачност при финансирането на кампаниите и на партиите, спомняте си и наблюдението на изборите, това беше една много масивна кампания, която направихме и правим от много години, от друга страна темата за прозрачност на обществени поръчки. В момента тече проект в "Трансперънси", който е свързан с изработването на модел за пактове за почтеност, които ще се сключват между представители на бизнеса и възложителите на обществени поръчки при търгове. Тоест повишаване прозрачността при този тип процедури. Изобщо конфликтът на интереси в администрацията е тема, която през годините е била засягана. Има достатъчно граждански организации, които наистина могат да дадат различните гледни точки, така че една ясна визия на гражданското общество да бъде представена. Не е нужно всяка организация по всяка тема да се изказва, но. . .

Водеща:
Но така можеше по-лесно да се разбере на чия страна е Диана Ковачева. Защото сега очевидно от вас се очаква да заемете страна, а тя изглежда така - изпълнителната власт, която силно критикува съда, министърът на правосъдието, макар и бивш прокурор, който често се налагаше да балансира нещата, и сега човек от неправителствения сектор, който принципно е критичен, секторът имам предвид, по отношение критиките към съда. Как се ориентирате в тази ситуация?

Д. Ковачева:
В тази ситуация се ориентирам така. Аз доскоро, до вчера бях в гражданския сектор, определено не представлявам ничии интереси и поемам Министерството на правосъдието. В този смисъл аз ще отстоявам интересите на Министерството на правосъдието и, както вече казах няколко пъти, ще търся, така, добрата воля за
сътрудничество от страна и на съдебната система, и на законодателната власт. Има достатъчно работа в контекста на реформата за съдебната система, изпълнението на стратегията, за да търси страни. Мисля си, че бих заела, така, страната на справедливостта, страната на по-добрата кауза, която би довела до по-сериозни успехи наистина за това да се помогне на съдебната система, от една страна, да има, така, по-добър имидж, и от друга страна - да се изчисти от вътрешните си проблеми.
Защото наистина един от проблемите, които съществуват и се посочват и от Европейската комисия, е свързан с вътрешната корупция, проблемите с корупцията вътре в системата. Аз съм убедена, че има много професионалисти, и го зная, защото
познавам много хора, но наистина трябва да има такива конкретни механизми. Ето, днес. . . тоест вчера излезе индексът на "Трансперънси" за. . .

Водеща:
Да, аз си мислех да говорим за това. . .

Д. Ковачева:
. . . възприятие на корупцията. Наистина един много нисък индекс за съжаление. Според мен, разбира се, от една страна, имаше промяна и в методологията, която "Трансперънси" направи тази година, това се отнася за всички държави, всички държави, ако обърнете внимание, в сравнение с минали години, наистина имат по-нисък индекс, от друга страна, обаче трябва да имаме предвид, че и в България. . . наистина България остава като че ли най-ниско в класацията на "Трансперънси". И мисля си, че е време да се направи един много сериозен анализ на антикорупционните усилия в България, за да се изпрати един. . . така, едно силно послание за това какво наистина е свършено и какво предстои да се свърши. Мисля си, че в тази роля, в тази,
така, задача трябва да се включи активно една нова структура, наречена БОРКОР, която има точно такива аналитични функции. Защото мерките, които се приемат в последните, бих казала, дори пет години, наистина ги има, но някои от тях. . . когато беше направена една оценка на предишната стратегия за борба с корупцията, която, така действаше до 2009 година на практика, се оказа, че голяма част от мерките са на място, но те или не са довършени, или са изоставени по средата, или пък са били
заменяни с други мерки и всъщност не е изчакан докрай да се види ефектът. Ефектът от антикорупционните мерки идва бавно, необходими са няколко години. България все пак. . . в България има криза, има много динамично законодателство, което във всички
случаи изпраща негативен сигнал и към чуждестранния бизнес, който формира този индекс, и създава някаква несигурност. От друга страна обаче, ако посоката на промените в законите е добра, този период на динамика на промяна на законодателство когато отмине, наистина ще има една по-стабилна законодателна
среда, в която и бизнесът ще се чувства по-сигурен.

Водеща:
Обаче нали знаете, че за да има осъден за корупция, първо трябва да бъде уличен в корупция, прокуратурата да докаже, че той е корумпиран и вече съдът да каже последната си дума?

Д. Ковачева:
Точно така. И забравяте още един важен играч в този случай - да има свидетел, който да желае да свидетелства. . .

Водеща:
Не го забравям, щях да спомена и за гражданите, и за тези, които участват. . .

Д. Ковачева:
Да. Разбирате ли, когато говорим за корупция, е много важно да имаме предвид всички, които имат отношение. По принцип, когато говорим за подкуп, говорим за две страни - този, който взима подкупа, безспорно виновен, ако е виновен, трябва да бъде
осъден, и този, който дава подкупа, между другото. . . също такъв, който все пак подтиква. В рамките на една система има две предпоставки за това да се появи корупцията - от една страна, системата да го допуска, тоест корупцията е системен проблем, да има дупки или в закона, или пък в поведението на служителите в
съответните администрации, но от друга страна, трябва да има и хора, които да са склонни към корупция, за да може да се възползват от слабостите на системата и да се прояви точно този тип корупционно поведение. В този смисъл аз си мисля, че една... така, един съвет може би, който трябва да се даде, поне аз бих дала такъв съвет, както да се работи вътре в администрацията, в съдебната система за преодоляване на проблемите с корупцията и за справяне с корупцията вътре в системата, така и да се започне активно да се работи с бизнеса. Бизнесът трябва да има ясна платформа за противодействие на корупцията и за мерки вътре в самия бизнес. Според мен бизнесът
трябва да направи единен фронт срещу корупцията, защото само някои представители на бизнеса не могат да се борят сами, защото, разбира се, останалите, които плащат подкупи, евентуално ще бъдат в много по-изгодна позиция, ако някой се откаже. Тоест
мисля си, че има и системи, които са световни, като "Глобал компакт" например, в рамките на които и чуждестранният, и българският бизнес би трябвало да вземе конкретни мерки за това самият той да се изчисти от корупция, от тенденцията, от
нагласата да плаща пари. И мисля, че единното. . . така, системният подход към противодействието на корупцията е нещо, което на този етап някак си липсва. Тоест трябва от всички страни да се атакува този проблем, за да бъде. . . за да бъдат успешни усилията.

Водеща:
Сигурно много пъти сте го казвала това и преди години, тогава вероятно в по-лесната позиция от страна на представител на неправителствения сектор. На мен ми се иска на финала на тази тема само да кажем. . . усещане за корупция - това стои в основата на индекса. Сега вече вие не може да боравите с усещане, защото сте правосъден министър, знаете, там трябват доказателства и по-стабилни неща. По какъв начин наистина ще стимулирате онова, което зависи от вас, съдебната система да се
самоочиства, да се саморазобличава?

Д. Ковачева:
Както вече казах, има стратегия за продължаване на реформата на съдебната система. Моята първа задача по отношение на тази стратегия ще бъде да се направи оценка за това какво е свършено досега. Мисля си, че е много важно да се види на какво стъпвам
самата аз, за да продължа с тази стратегия, това от една страна. От друга страна обаче, бих искала да кажа, че ролята на Министерство на правосъдието е да зададе стратегическата рамка. Реформата в съдебната система е задача на много институции, тя е задача на самата съдебна система най-вече. И в този смисъл ролята на министъра на правосъдието и на Министерство на правосъдието е да задава посоката, а самите процеси трябва да се случват вътре в самата система. И това мисля, че е посланието...

Водеща:
Добре. Разбрах ви. Нека да имаме време и за. . .

Д. Ковачева:
. . . и към системата.

Водеща:
Нека няколко бързи въпроса, защото, не обичам да казвам това, но наближават новините. Ще променяте ли екипа си?

Д. Ковачева:
Още е рано да се каже. Аз вчера. . .

Водеща:
Екипа на министър Попова. . .

Д. Ковачева:
. . . вчера влязох за първи път. . . всъщност онзи ден влязох за първи път в министерството. И в момента аз имам един много сериозен приоритет и това е проверката, която започва от понеделник от страна на Европейската комисия. . .

Водеща:
Европейските експерти. . .

Д. Ковачева:
Преди да мине тази проверка наистина не мога да мисля за нищо друго, защото за мен също е ново. Аз също влизам в този тип, така, различна роля и ми е много важно да събера всички гледни точки на всички, които ще бъдат проверявани в рамките на
тази седмица. Тоест фокусът ми е изцяло върху тази проверка сега.

Водеща:
Втори бърз въпрос. Какви са отношенията ви с "Прозрачност без граници" в момента?

Д. Ковачева:
Ами, аз. . . ако говорим за отношения, не мисля, че. . .

Водеща:
Юридически имам предвид.

Д. Ковачева:
Да. Нямам никакви отношения юридически вече с "Прозрачност без граници". Още на 28-и си подадох оставката и като изпълнителен директор, и като член на управителния съвет на организацията. Подадено е, разбира се, заявление в съда, за да бъда махната от регистъра и съответно да не излизам в актуалните състояния. Само че трябва да се проведе и общо събрание и съдът да вземе такова решение. Тоест има някакъв период...

Водеща:
Който да. . .

Д. Ковачева:
Но аз така или иначе съм излязла чисто формално за себе си и съм си подала оставката.

Водеща:
Обаче след публикациите, които се появила в сайта "Бивол", а и после препечатаните в другите медии, бихте ли станала вие инициатор за проверка на тези съмнения, които бяха хвърлени върху асоциацията и проектите, по които тя работи?

Д. Ковачева:
Има органи, които могат да направят подобна проверка. Разбира се, нямам никакви съмнения. Аз лично смятам, че е обидно това, което се говори за "Прозрачност без граници". Много пъти обясних, не зная дали се налага отново да обяснявам, че става
въпрос. . .

Водеща:
Не, недейте, просто кажете дали бихте искали това да се изчисти по начина, по който може да се случи?

Д. Ковачева:
Ами, аз мисля, че се изчиства и се изчисти вече. Ако има необходимост от проверка на една процедура, която сега започва, разбира се, нямам нищо против. Но при всички случаи това, което мога да кажа, е, че абсолютно недопустимо е по този начин, без
да има някакви причини или доказателства, да се хвърля кал по една организация, която наистина има безукорна репутация. . . мисля, че това е най-малкото непочтено.

Водеща:
Ще може ли Диана Ковачева да удря по масата? Някои се усъмниха.

Д. Ковачева:
Зависи дали ще се налага да удрям по масата. Понякога отстояването на позициите не е задължително да бъде съпроводено с грубост.

Водеща:
Когато обаче има скандали тип "Красьо", "Владимира Янева" и други, ще заемате ли позиция?

Д. Ковачева:
Стига да има отношение министърът на правосъдието към тях. Според мен позицията трябва да заема съдебната система.

Водеща:
Добре. Анонсирам следващо интервю с вас по-нататък, когато сте в течение, защото нека не забравяме, важни теми като делата в Страсбург, като конституционната реформа, законът "Коларов", са въпроси, които трябва да се коментират може би след
европейската мисия у нас. Благодаря ви. Диана Ковачева в първотоси интервю за "Преди всички" като министър на правосъдието.

Национален телефон за правна помощ

070018250 И правни съвети при домашно насилие

Информация тук

изображение

Живеете със семейството си в чужбина? Или планирате да се преместите там? Тогава е изключително важно да знаете всичко, което засяга закрилата на децата в избраната от вас държава.

Видео

Искам да съм информиран

Антикорупция - горещ телефон

02 987 0697
изображение

Tози портал е разработен по оперативна програма „Добро управление“, чрез ЕСФ, проект BG05SFOP001-3.001-008 с наименование „Доразвитие и централизиране на порталите в органите на изпълнителната власт от Сектор "Правосъдие" за достъп на гражданите и бизнеса до информация, е-услуги и е-правосъдие.

изображение