1. Образува преписки по постъпилите молби и предложения за промяна на гражданството и осигурява провеждането на интервю с кандидатите при подаването на документите;
2. Извършва проверка на молбите и предложенията за промяна на гражданството и приложените към тях документи за съответствието им с нормативните изисквания;
3. Организира провеждането на съгласувателна процедура с Държавна агенция “Национална сигурност” и Министерство на вътрешните работи;
4. Подготвя и организира заседанията на Съвета по гражданството, изпраща проектите на протоколи на председателя и на членовете на съвета, както и на представителя на Президента на Република България;
5. Изготвя окончателен протокол с мнението на Съвета по гражданството по всяка преписка и го представя на председателя на Съвета по гражданството;
6. Изготвя проекти на предложения на министъра до Президента на Република България за издаване на указ или за отказ за издаване на указ за придобиване, възстановяване, освобождаване или лишаване от българско гражданство, както и за отмяна на натурализация;
7. Осигурява информация чрез интернет страницата на Министерството на правосъдието на всеки кандидат относно статута на преписката му;“
8. Изготвя удостоверенията, предвидени в Закона за българското гражданство /ЗБГ/;
9. Изготвя уведомленията по чл. 37, ал. 2 ЗБГ;
10. Води дневника и регистрите по чл. 38 от ЗБГ на хартиен и електронен носител;
11. Изготвя становища по проекти на нормативни актове, свързани с въпросите на българското гражданство;
12. Подготвя отговори и дава становища по постъпили молби, жалби и предложения, свързани с българското гражданство.