Вписване в Регистър на осиновяващи с обичайно местопребиваване в Република България, които желаят да осиновят дете с обичайно местопребиваване в чужбина

Уникален идентификатор съгласно Регистъра на услугите: 345

Правно основание за предоставянето на административната услуга/издаването на индивидуалния административен акт:

Семеен кодекс – чл. 113, ал. 1, т. 3

Наредба № 3 от 24.10.2014 г. за условията и реда за водене на регистрите при международно осиновяване и даване на съгласие от министъра на правосъдието – чл. 18, ал. 1

Орган, който предоставя административната услуга/издава индивидуалния административен акт. В случаите на възлагане – служителите, които издават индивидуалния административен акт:

Министър на правосъдието.

Информация за Центъра за административно обслужване и/или звената, които контактуват с потребителите и предоставят административно обслужване:

ЗАО „Канцелария“

Адрес: Министерство на правосъдието, гр. София – 1040, ул. „Славянска” № 1

Работно време: от 09:00 ч. до 17:30 ч. 

Телефон за контакт: +359 2 9237 353, +359 2 9237 373, +359 2 9237 377

Електронна поща:priemna@justice.government.bg

Комуникацията с потребителите се извършва писмено, включително по електронен път, и устно, включително по телефон, както следва:

Телефон за контакти: +359 2 9237 395; +359 2 9237 396

Електронна поща:mpzdmo@justice.government.bg

Посочените телефони са стационарни, на цената на един градски разговор.

Срок и процедура по предоставяне на административната услуга/издаване на индивидуалния административен акт, изисквания и необходими документи. В случай че документ се издава от административен орган, се посочва и органът:

Подава се заявление със съдържание, определено в чл. 16, ал. 2 от Наредба №3/24.10.2014 г. и към него се  прилагат:

  1. Разрешение за вписване в регистъра, издадено по реда на чл. 86 Семейния кодекс; 
  2. Социален доклад;
  3. Документите, определени от наредбата по чл. 83, ал. 3 СК, въз основа на които е извършено социалното проучване за годността на лицето да осинови дете и по реда на чл. 86 СК е издадено разрешението за вписване в регистъра;
  4. Заверено копие на документ за самоличност;
  5. Документ за платена държавна такса по чл. 113, ал. 5 СК, освен когато таксата е платена по електронен път.

Когато заявлението се подава от или чрез акредитирана организация, към него се прилагат и сключения с организацията договор за обслужване на клиента, както ипълномощното от осиновяващия за посредничество в процедурата по международно осиновяване.

Всеки документ се представя в оригинал и в превод на официалния език на държавата по обичайното местопребиваване на детето, заверен съгласно изискванията на съответната държава. В случай че държавата по обичайното местопребиваване на детето е страна по Конвенцията от 5 октомври 1961 г. за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове, върху оригиналите на изготвените в Република България документи се поставя апостил, а преводът им се заверява съгласно изискванията на съответната държава.

Важно: Заявлението се подава лично или чрез акредитирана организация по чл. 116 от Семейния кодекс. 

Заявлениетос приложените документи се разглежда в 14 дневен срок от подаването. Ако се констатират недостатъци по формата или съдържанието на заявлението и приложените документи на подателя се изпраща съобщение в писмен вид с указания за отстраняването им в едномесечен срок. 

Ако недостатъците не бъдат отстранени в посочения срок производството се прекратява.

Въз основа назаявлението и приложените документи осиновяващият се вписва в регистъра по чл. 113, ал. 1, т. 3 СК в 14 дневен срок от подаване на заявлението, съответно от представяне на документите с отстранени недостатъци. Министерство на правосъдието уведомява писмено осиновяващия за извършеното вписване в 14-дневен срок.

При отказ за вписване в регистъра по чл. 113, ал. 1, т. 3 СК осиновяващият се уведомява писмено, като се посочват мотивите. Отказът може да бъде оспорен по реда на АПК.

Образци на формуляри, които са свързани с предоставянето на административна услуга/издаването на индивидуалния административен акт, включително създадените с нормативен акт или утвърдени с административен акт:

Няма.

Начини на заявяване на услугата: 

Писмено заявление, депозирано на място или чрез лицензиран пощенски оператор.

Информация за предоставяне на услугата по електронен път:

Услугата не се предоставя по електронен път.

  • Ниво на предоставяне на услугата: Ниво I
  • Интернет адрес, на който се намира информация за услугата: 

https://mjs.bg/home/index/f01ba25d-43c5-4e2c-9391-1e2cf5f1d042

  • Интернет адрес, на който се намира информация за нейното заявяване: 

https://www.justice.government.bg/home/index/4d58b6a3-346b-4026-9aaa-7d5654890938

  • Интернет адрес за служебно заявяване: Няма
  • Вид на услугата (първична или комплексна), като в случай че услугата е комплексна, се посочват първичните услуги, от които е съставена: Първична
  • Средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност – в случаите, когато идентификация се изисква при заявяване, заплащане и получаване на електронна услуга: Няма

Срок на действие на документа/индивидуалния административен акт:

Без срок.

Такси или цени на услугата, включително при предоставяне по електронен път, основание за тяхното определяне и начини на плащане, включително възможността за извършване на картови плащания:

На основание чл. 113, ал. 5 СК,  се дължи държавна такса в размер на 100 лв., определен с ТАРИФА № 1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието. Таксата е платима по банков път – IBAN: BG09BNBG96613000173701, BIC: BNBG BGSD.

Орган, осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата: 

Няма

Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата: 

Отказът за вписване може да бъде оспорен по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването.

Електронен адрес за предложения във връзка с услугата:

M_Parvanova@justice.government.bg

Начини на получаване на резултата от услугата: 

Уведомлението за вписване може да бъде получено лично, чрез лицензиран пощенски оператор или на електронен адрес, посочен в заявлението.

При заявено получаване чрез лицензиран пощенски оператор уведомлението се изпраща:

  1. Като вътрешна препоръчана пощенска пратка или като вътрешна куриерска пратка, като заявителят предварително трябва да е декларирал, че пощенските/куриерските разходи са за негова сметка, платими при получаването на пратката, и е съгласен документите да бъдат пренасяни за служебни цели;
  2. С международна препоръчана пощенска пратка – след предплащане на цената за пощенските услуги от заявителя към МП. Цената за пощенската услуга се заплаща от МП на лицензирания пощенски оператор при подаване на пратката.

Предметна област, за която се отнася:

Стопански дейности.

Социални услуги.

Орган, пред който се обжалва индивидуалния административен акт: 

Върховният административен съд.

Електронен адрес за предложения във връзка с облекчаване на режима:

M_Parvanova@justice.government.bg

Национален телефон за правна помощ

070018250 И правни съвети при домашно насилие

Информация тук

изображение

Живеете със семейството си в чужбина? Или планирате да се преместите там? Тогава е изключително важно да знаете всичко, което засяга закрилата на децата в избраната от вас държава.

Видео

Искам да съм информиран

Антикорупция - горещ телефон

02 987 0697
изображение

Tози портал е разработен по оперативна програма „Добро управление“, чрез ЕСФ, проект BG05SFOP001-3.001-008 с наименование „Доразвитие и централизиране на порталите в органите на изпълнителната власт от Сектор "Правосъдие" за достъп на гражданите и бизнеса до информация, е-услуги и е-правосъдие.

изображение